Alkuvoimaa luonnosta
 
Paastopäivät
Nainen_juo

Yleensä ensimmäinen paastopäivä sujuu suuremmitta ongelmitta, eikä nälkäkään -ainakaan ennen iltaa- juuri ehdi vaivata. On tärkeää, että paaston aikana elimistön saama niukka ravinto on mahdollisimman vitaaliainepitoista. Mehuista saadaan päivässä energiaa noin 800 - 1700 kJ eli 190 - 400 kcal, kun esim. normaalia, kevyttä työtä tekevän naisen päivätarve on noin 1800 kcal.

Paaston puhdistava vaikutus perustuu ennen muuta runsaaseen nestemäärään, joka huuhtelee tehokkaasti elimistön. Juomat itsessäänkin ovat puhdistavia, sillä ne sisältävät runsaasti kuona-aineita sitovia mineraalisuoloja, joiden mukana kuona-aineita poistuu elimistöstä esim. munuaisten kautta. Puhdistavaa vaikutusta tuetaan nauttimalla vain puhtaasti tuotettua, vähäsuolaista ravintoa. Myös lievästi nesteitä poistavan paastoteen nauttiminen edesauttaa puhdistumista, samoin suolihuuhtelut.

Paastojuomat
Ota esille päivämenyyssä mainitut ainekset vaikkapa keittiön pöydälle; juomat nautitaan huoneenlämpöisinä, joten niitä ei kannata säilyttää jääkaapissa. Mehut kestävät avattuinakin pilaantumatta useamman päivän huoneenlämmössä.

Vogel-paastopaketin Biotta-mehut ovat korkealaatuisia, luonnonmukaisesti viljellyistä raaka-aineista puristettuja luomumehuja. Niiden ainoa "lisäaine" on maitohappo, jota kasvismehuissa käytetään paitsi luonnollisena säilöntäaineena, myös sen terveydellisten hyötyjen takia. Maitohappo on prebiootti eli suoliston hyvää bakteerikantaa ruokkiva ja ylläpitävä aine. Samalla tavalla vaikuttaa myös maitohappoinen Molkosan-heratiiviste. Suurin osa mehuista on emäsylijäämäisiä, mikä on tärkeää paaston aiheuttaman happamuustilan neutraloimiseksi. Herbamare-kasvisliemitiiviste on valmistettu luonnonmukaisesti viljellyistä kasviksista eikä siihen ole lisätty suolaa.

Suolihuuhtelut ovat tärkeitä paaston onnistumisen kannalta. Ne kannattaa aloittaa heti paaston ensimmäisenä päivänä. Lue ohjeet.

Paasto-oireet
Useimmat kokevat toisen ja monesti vielä kolmannenkin paastopäivän eniten motivaatioita kysyviksi, sillä tässä vaiheessa nk. paasto-oireet alkavat muistuttaa itsestään. Nyt tarvitaan sinnittelyä. Mitä tulikaan luvatuksi?!

Hemmottele itseäsi
Kaikki asiat, mitkä vievät ajatukset pois ruoasta, ovat paaston alussa kullanarvoisia. Sillä nälkähän on, ei siitä mihinkään pääse. Ajatukset pyörivät itsepintaisesti ruoassa, jollei niillä ole vieläkin kiinnostavampaa kohdetta. Jos suinkin mahdollista, ota itsellesi aikaa. Käy uimassa tai kävelemässä, tai tee rauhallinen hiihtolenkki. Paastoaminen ei sinänsä heikennä fyysistä suorituskykyä; liikkua jaksaa, kunhan pysyy kohtuudessa. Vuokraa elokuva, jonka olisit jo aikaa sitten halunnut katsella tai hanki itsellesi kiinnostavaa lukemista. Ota illalla rentouttava kylpy, joka karkottaa viluisen olon ja auttaa nukahtamaan.

Kolmas päivä on taitekohta
Vaikka vielä kolmas paasto päivä voi tuntua sinnittelyltä , se on yleensä kuitenkin taitekohta. Joku on verrannut paastoamista vuoren valloitukseen: ensimmäiset päivät ovat vaivalloista nousua vuoren huipulle, mutta huipun saavuttamisen jälkeen edessä onkin pelkkää myötämäkeä. Monen kokeneen paastoajan mielestä tämä myötämäkiosuus alkaa kolmannen paastopäivän jälkeen. Olo saattaa välillä tuntua kuin hidastetussa filmissä. Nopeiden liikkeiden suorittaminen voi tuntua työläältä, eikä ajatuskaan aina kulje entiseen malliin. Syynä tähän on ketoottisen tilan voimistuminen, ts. nyt elimistö alkaa todenteolla polttaa rasvaa.

Rasva palaa
4.-5. paastopäivinä elimistön rasvakudoksen käyttäminen energiaksi alkaa todenteolla. Vapaiden rasvahappojen pitoisuus veressä kasvaa, jolloin maksa ja lihakset alkavat hapettaa niitä energiakseen. Rasvakudos on tunnetusti ihmisen merkittävin energiavarasto, ja normaalipainoisenkin rasvavarastot riittäisivät antamaan energiaa useiksi kymmeniksi päiviksi. Tässä vaiheessa paasto alkaa sujua jo rutiinilla ja ymmärrät miksi alkupäivien sinnittely on kannattanut! Monet kokevat olonsa uskomattoman energiseksi ja kevyeksi. Työt sujuvat leikiten, eivätkä jalat oikein ole pysyä maassa. Ei suotta puhuta paastoeuforiasta. Jos jatkat vielä paastoa (päivät 6-7) puhdistuminen vaan vauhdittuu.

Paaston viimeinen päivä
Tässä vaiheessa voit jo hyvin omin tunnoin ajatella ruokaa, joilla aiot kohtuullisesti hemmotella itseäsi paaston jälkeen. Mutta älä kuvittelekaan heti palkitsevasi itseäsi kunnon pihviaterialla.
Onkin sanottu, että tyhmempikin kykenee paastoamaan, mutta vain viisas osaa sen lopettaa oikein. Tässä vaiheessa voit myös onnitella itseäsi päättä väisyydestäsi ja nauttia tuloksista, jotka jo nyt näkyvät ja tuntuvat: kirkkaasta ihosta ja silmistä, keventyneestä olemuksesta ja virkeästä olosta! Sitten onkin edessä totuttelu normaaliin ruokavalioon. Voit käydä kaupassa seuraavaa päivää varten. Osta kevyttä kasvispainotteista ruokaa kuten esim. kypsiä omenoita, luumuja, porkkanoita, tomaattia, kukkakaalia, perunoita, purjoa ja niihin sopivia mausteita, mustikoita, raejuustoa, A- jugurttia, mysliä, näkkileipää jne. Tässä on vain muutamia vinkkejä, kaikkea ei toki tarvitse ostaa. Kokoa oma listasi mieltymyksesi mukaan. Vältä kuitenkin suolaa ja muista, että lihaa ja kalaa ei syödä vielä neljään päivään.



tulostaprint-icon

0 tuotetta ostoskorissa