Alkuvoimaa luonnosta
 
Tomaattikeitto

Ensimmäisenä totuttelupäivänä tarvitaan todella malttia! Lopettamista ei suotta sanota paaston vaikeimmaksi vaiheeksi. Kiinteän ruoan syöminen käynnistää ruokahalun, ja voi olla mahdottoman vaikeaa syödä vain vähän kerrallaan. Lisäksi herkistyneet aistisi ja nälkäinen elimistösi saavat kaiken maistumaan uskomattoman herkulliselta.

Totuttelupäivät ovat vähintään yhtä tarpeen kuin alun valmistautumisviikkokin. Tänä aikana ruokavaliota rakennetaan vähitellen laajemmaksi ruoansulatuselimistön herättelemiseksi normaaliin toimintaan. Totutteluvaihe on terveyden kannalta todella tärkeä, sillä se paljolti ratkaisee paastosta saamasi pitkäaikaisen hyödyn. Periaatteessa palautuspäiviä pitäisi olla yhtä monta kuin paastopäiviäkin, mutta harvalla on kärsivällisyyttä pitkittää normaaliin ruokavalioon siirtymistä viikon mittaiseksi. Niinpä paasto-ohjeissamme totuttelupäiviä on vain neljä.

Miksi totuttelupäiviä tarvitaan?

  • Nopea kiinteään ravintoon siirtyminen saattaisi aiheuttaa ikäviä ruoansulatusongelmia ja huonovointisuutta

  • Suolaisen, maustetun ruoan syöminen saattaa äkkiseltään rasittaa munuaisia ja aiheuttaa esimerkiksi turvotusta

  • Paaston aikana saavutettu painonpudotus jää lyhytaikaiseksi iloksi, jos nopeasti palataan entisiin ruokatottumuksiin. Paaston tärkein tavoite, ruokatottumusten keventäminen ja terveellistäminen, jää helposti saavuttamatta, jos totuttelupäivien aikana ei tietoisesti siirrytä noudattamaan kevyempää, terveellisempää ruokavaliota.

  • Muista pureskella ruoka huolellisesti ja juoda riittävästi! Paaston aikana ruoansulatusnesteitä ei erity. Kun syöminen aloitetaan niitä erittyy ensin hyvin niukasti. Ruuansulatus normalisoituu ihmisillä eri tahtiin. Kuuntele siis omaa kehoasi, syö alussa pieniä määriä, älä syö enempää kuin vatsasi pystyy sulattamaan. Kun syöt hitaasti nautiskellen, olo on kylläinen jo pienestä annoksesta. Yksi paasto-ohjelman tavoite onkin hitaan, terveellisen ruokailutavan omaksuminen. Hotkiminen pilaa ajan oloon kenen hyvänsä ruoansulatuksen. Hyvin pureksittu on jo puoliksi sulatettu! Ruoansulatusnesteiden erittymistä edistää myös raaka-ravinto, hedelmähapot (omena) ja maitohapot (Molkosan, jugurtti, piimä).

Nauti puhtaiden raaka-aineiden miedoista mauista. Huomaat, että suolaa ei oikeastaan tarvittaisi ollenkaan.

Olet ehkä saanut kuulla ilahduttavia kommentteja hehkeästä ihostasi ja raikkaasta olemuksestasi. On hyvä pitää mielessä, että terveellinen ravinto ja raitis ulkoilma ovat parasta, tehokkainta ja vieläpä halvinta kosmetiikkaa! Pidä siis kiinni terveistä tavoista, jotta saisit iloita pitkään hyvästä olosta ja säteilevästä ulkonäöstä.

Jatkossa voit pitää silloin tällöin esim. keventävän mehupäivän. Sen voi toteuttaa ohjelmaltaan samanlaisena kuin paastoviikonkin mehupäivän. Tai voit myös kokeilla vaihteeksi erilaisia kevytruokavalioita pitääksesi yllä saavuttamasi kevyen ja hyvän olon!


tulostaprint-icon

0 tuotetta ostoskorissa