Alkuvoimaa luonnosta

etusivu > tuotteet > oireet > vatsan turvotus

Vatsan turvotus

Vatsan turvotus tai yksinkertaisesti tunne, että on syönyt liikaa tai jotakin sopimatonta, on yleinen vaiva.

Mitä vatsan turvotuksella tarkoitetaan?

Vatsan turvottamisella tarkoitetaan tavallisesti täysinäistä, ähkyistä oloa ja turvonnutta vatsaa, joka saa vaatteet kiristämään. Tällaiset tuntemukset viittaavat voimakkaaseen suolistokaasujen kehittymiseen eli ilmavaivoihin.

Lääketieteellisesti kyseessä on toiminnallinen vaiva eli vaiva, joka ei johdu elimistön sairaudesta. Vatsan turvotusta aiheuttaa tavallisesti ruoansulatuksen häiriintyminen ja sen seurauksena  suolistokaasujen liiallinen muodostus. Kerromme tässä lähemmin ruoansulatusperäisen turvotuksen syistä ja sen taustalla olevista tavanomaisista terveysongelmista.

Tavallisimpia syitä ruoansulatuksesta johtuvaan vatsan turvotukseen

Yleisimmät ruoansulatuksesta johtuvat syyt vatsan turvotukseen ovat

  • Ruoansulatushäiriöt
  • Refluksitauti
  • Huono laktoosin tai jonkin muun ruoka-aineen sieto
  • Dysbakterioosi (suolen epänormaali bakteerikanta)
  • Ummetus
  • Ärtyvän suolen oireyhtymä

Turvottava, täysinäinen olo johtuu yleensä siitä, että ruoansulatuskanavassa muodostuu normaalia runsaammin kaasua. Sitä muodostuu suolibakteerien toiminnan yhteydessä erilaisten kemiallisten reaktioiden seurauksena. Normaalisti toimivassakin suolessa muodostuu päivittäin yli viisi litraa kaasua. Kun ruoansulatus jostakin syystä häiriintyy tai estyy, suolibakteerien toimintakin muuttuu. Myös kemialliset reaktiot häiriintyvät ja seurauksena saattaa olla voimakasta kaasun muodostusta.

Ruoansulatushäiriöt ja refluksitauti eli mahan happamen sisällön nousu ruokatorveen viittaavat ongelmiin ruoansulatuskanavan ylemmissä osissa. Ruoka ei tällöin sula kunnolla ruoansulatuskanavan alkupäässä ja seurauksena on turvottava, ähkyinen olo.

Erilaiset intoleranssit, yleisimmin laktoosiin ja gluteeniin liittyvät, estävät ruoansulatuskanavan keskiosaa viimeistelemästä ruoan sulatusta. Osittain sulamaton ruokamassa on jälleen syynä käymiseen ja turvottavan suolistokaasun muodostukseen.

Ummetus, ärtyvän suolen oireyhtymä sekä dysbakterioosi (suolen epänormaali bakteerikanta) ovat pääasiallisesti ruoansulatuskanavan alaosaan kohdistuvia vaivoja. Niiden kehittymiseen vaikuttavat lukuisat eri tekijät, joista yksi merkittävimmistä on suolen lukuisien bakteerikantojen välillä vallitseva epätasapaino.

Harvinaisempia syitä vatsan turvotukseen

Alla on lueteltu harvinaisempia syitä turvottavaan oloon. Luettelossa mainitaan vain joitakin tärkeimmistä lääketieteellisistä syistä. Jos arvelet jonkin niistä olevan turvotuksen syynä omassa tapauksessasi, käänny lääkärin puoleen.

  • Aerofagia (ilman nieleminen)
  • Keliakia
  • Haiman vajaatoiminta (ruoansulatusentsyymien puutteellinen tuotanto)
  • Kasvaimet

Itsehoitovinkkejä ruoansulatusperäiseen turvotukseen

Ruoansulatusperäisen vatsan turvotuksen hoito riippuu luonnollisesti turvotuksen aiheuttajasta. Yleensä kuitenkin seuraavista itsehoitovinkeistä ja elämäntapaan liittyvistä asioista on hyötyä:

  • Pureskele ruoka kunnolla – hyvä tavoite on 30 kertaa jokaista suupalaa
  • Juo runsaasti vettä
  • Vältä runsasta juomista juuri ennen ateriaa tai sen aikana. Neste laimentaa ruoansulatusentsyymejä ja voi siksi heikentää ruoansulatusta.
  • Vähennä alkoholin nauttimista ja lopeta tupakointi
  • Vältä stressiä ja opettele käsittelemään stressaavia tilanteita
  • Kuntoile enemmän
  • Vältä kuplivia juomia, myös hiilihapotettua vettä.
  • Vältä makeita virvoitusjuomia, kevytjuomia ja olutta
  • Vältä ruusukaalia, sipulia, purjosipulia, kaalia, lanttua, nauriita, rasvaisia ruokia sekä kermaa

Ruoansulatusperäisen vatsan turvotuksen hoito

Fytoterapiassa käytetään seuraavia mietoja rohtokasveja ruoansulatusperäiseen vatsan turvotukseen:

Katkerokasveja kuten isorantasappea (Centaurium)  käytetään monissa ruoansulatusta edistävissä valmisteissa. Katkeroista valmistettuja alkoholipitoisia juomia tai tippoja käytetään digestiiveinä raskaiden aterioiden jälkeen.

Latva-artisokka (Cynara) ja voikukka ovat tunnetuimpia ruoansulatusnesteiden erittymistä tehostavia kasveja. Ota esim. 10-20 Cynara-tippaa aterian jälkeen helpottamaan raskaan, rasvaisen ruoan sulamista.

Prebiootit kuten Molkosan ja Molkosan Vitality ruokkivat vatsan hyvinvoinnille tärkeitä bakteereja. Ne ylläpitävät suolen tervettä, tasapainoista bakteerikantaa ja ehkäisevät siten liiallisen suolistokaasun muodostusta.

Stressi on usein merkittävä syy ruoansulatusongelmiin. Jos vatsasi reagoi herkästi stressiin, kannattaa kokeilla myös kauranversoa (Avena sativa), kärsimyskukkaa (Passiflora) ja muita, erilaisia vahvistavia yrttejä sisältäviä ravintolisiä (esim. Vital Power).

Milloin on syytä hakeutua lääkäriin

Yleensä turvotusta aiheuttavien suolistokaasujen syyt eivät ole erityisen vakavia eivätkä anna aihetta lääkärissä käyntiin. Joskus kuitenkin vatsan turvotus voi olla merkki vakavammasta vaivasta.  Jos epäilet jotakin tavallisuudesta poikkeavaa, on viisainta kääntyä lääkärin puoleen.

Myös seuraavissa tapauksissa on syytä  neuvotella lääkärin kanssa:

  • Voimakas vatsakipu
  • Selittämätön ripuli tai oksentelu
  • (Turvotus)oireiden paheneminen
  • Pistely rinnan alueella, rintakipu
  • Verinen tai musta, tervamainen uloste
  • Laihtuminen