Alkuvoimaa luonnosta
 
Biotta porkkanamehu

Länsimaissa keskivertokansalainen syö 65-vuotiaana noin kahdeksaa erilaista lääkettä. –Turhaan,  väittää ravitsemuksen ja ikääntymisen vuorovaikutusta tutkiva  professori Luigi  Fontana  Washingtonin yliopistosta.

–Rajoittamalla ravintoa voi yleensä jo vuodessa normalisoida painon lisäksi veren sokerin ja rasvat. Mikä mielenkiintoisinta, energian ja varsinkin proteiinien saannin rajoittaminen alentaa myös IGF-1 -hormonin tuotantoa. Tämän insuliinin kaltaisen kasvutekijän liika erittyminen on avaintekijä mm. yleisimpien syöpien kehittymisessä.

–Useimpien ulottuvilla on siis todella yksinkertainen ja turvallinen keino pienentää syöpäriski  lähes olemattomiin. Lisäksi tulevat paaston edulliset vaikutukset verensokeriin ja rasvoihin ja niiden myötä pienempi riski sairastua diabetekseen tai sydän- ja verisuonisairauksiin.

–Olemme tutkineet ihmisiä jotka rajoittavat päivittäisen energiansaantinsa  alle 1900 kilokaloriin, kun normaalisti tarve on  2200-2300 kcal.  He ovat kuin toista ihmislajia – heidän riskinsä sairastua diabetekseen, syöpään tai sydän- ja verisuonisairauksiin on todella pieni muuhun väestöön verrattuna. 

Hoikat hiiret pitkäikäisiä ja nokkelia

Kaloreiden rajoittaminen lisää myös eliniän odotetta.  Hiirikokeissa elinikä piteni merkittävästi, kun hiirten ruokamääriä pienennettiin. Ilmeisesti näin on myös ihmisillä. Yhdysvalloissa 1930-luvun laman aikaan monet näkivät nälkää. Toisin kuin luulisi, eliniän odote ei heillä laskenut vaan nousi noin kuudella vuodella!

Professori Mark Mattson Baltimoren Kansallisesta ikääntymisinstituutista (NIA) tutkii ravinnon vaikutusta ikääntymiseen, muistiin ja oppimiskykyyn mm. hiirillä ja apinoilla.

– Vähemmän ruokaa saavien hiirten todettiin elävän 40% muita pidempään. Eikä siinä kyllin, lisäksi hoikat hiiret osoittautuivat muita nokkelammiksi; ne mm. oppivat muistamaan ja löytämään muita helpommin sokkeloon piilotetun ruokansa.

 Tutkijat havaitsivat, että nälkäisten hiirten aivoihin alkoi muodostua uusia soluja, mikä jarrutti ikääntymiselle tyypillisten muistiongelmien ilmaantumista.  Kiinnostava lisähuomio oli, että vuoropäivin tai jaksoittain tapahtuvalla paastoamisella oli suotuisammat vaikutukset muistiin ja oppimiskykyyn kuin pysyvällä kaloreiden rajoittamisella.

Tässäkin avaintekijäksi osoittautui IGF-1. Nälkäisen eläimen maksa tuottaa sitä erittäin vähän.

 –IGF-1 on hormoni, joka saa elimistön käymään ylikierroksilla.  Kun kalorimäärää rajoitetaan, sen eritys laskee. Tällöin uusien solujen tuotanto hidastuu ja elimistö alkaa sen sijaan korjata vaurioituneita soluja. Tämä tarkoittaa mm. vanhenemisprosessin hidastumista.

Professori Mattsonin mukaan on erittäin todennäköistä, että ihmiset reagoivat samalla tavoin: nälkä saa niin hiiren kuin ihmisenkin skarppaamaan. Käytännössä siis Alzheimerin tautia, dementiaa ja muistisairauksia voitaisiin merkittävästi ehkäistä ja hidastaa paastoamalla säännöllisesti.

Jaksottainen 5:2 paasto kirpaisee vähiten

Jo ajatuskin olla päivä syömättä hirvittää useimpia, pidemmästä paastosta puhumattakaan. Ratkaisuksi tutkijat ehdottavat jaksottaista paastoamista eli 5:2 paastoa jossa kahtena valinnaisena viikonpäivänä syödään rajoitetusti.

Tällä menetelmällä saavutetaan optimaaliset terveyshyödyt ilman, että paastoaminen tuntuu liian hankalalta. Kokonaan ravinnotta ei kuitenkaan ole tarkoitus paastota, riittää kun päivän energiansaanti rajataan 400-600 kilokaloriin.

400-600 kcal päivässä: pidä mehu&myslipäivä

Helppo, niukasti kaloreja ja proteiineja mutta runsaasti vitaaliaineita sisältävä kevytpaastomenu syntyy  parista  lasillisesta tomaatti- ja porkkanamehua. Lisäksi syödään nälän tehokkaasti poissa pitävää luomumysliä marjojen ja luomumaidon tai jogurtin kera sekä juodaan runsaasti vettä ja teetä. 

Vaikka tärkeintä paastopäivinä onkin kalorien rajoittaminen, miksei samalla tankata vitaaliaineita nauttimalla mahdollisimman hyvälaatuista ruokaa? Hiiretkin dementoituivat huomattavasti nopeammin, kun ne professori Mattsonin kokeissa pantiin roskaruokadieetille.

5:2 paastopäivä

Nauti yhden kevytpaastopäivän aikana valitsemaasi aikaan

Viite: 
Syö, paastoa ja elä pitempään (Eat, Fast and Live Longer). Dokumenttifilmi , ohjaus ja käsikirjoitus Kate Dart.

 

 

tulostaprint-icon

0 tuotetta ostoskorissa