Alkuvoimaa luonnosta
 
Paastomehun pullotusta

Uusimman tutkimustiedon mukaan jo viiden päivän paastojakso kuukausittain parantaa monin eri tavoin terveydentilaa – ja myös nuorentaa!

Tutkimustulokset ovat osoittaneet jaksottaisen paaston olevan tehokas keino painonpudotukseen sekä kehon koostumuksen parantamiseen. Sen avulla poistuvat paitsi ylimääräiset nesteet myös liika rasva. Säännöllisten paastoamisjaksojen on havaittu parantavan insuliiniherkkyyttä sekä vähentävän elimistön kroonista tulehdustilaa. Se ehkäisee myös kakkostyypin diabetesta sekä sydän- ja verisuonisairauksia. Varsinkin yhdistettynä vähäisempään proteiinin saantiin paastoaminen parantaa solutason aineenvaihduntaa.

Ainoa toistaiseksi varmasti osoitettu keino pitkäikäisyyden lisäämiseksi on kalorirajoitus.  Uusimman tutkimustiedon mukaan pitkäikäisyyden lisäämiseksi ei ole välttämätöntä syödä joka päivä niukkakalorisesti, vaan sama terveyshyöty saavutetaan muutaman päivän säännöllisillä paastojaksoilla. Paastopäivinäkään ei tarvitse olla pelkällä vesilinjalla, riittää kun syö vähäproteiinisesti ja vähäkalorisesti (500-1000 kcal päivässä).

Tutkija Valter Longo Kalifornian yliopistosta on vakuuttunut siitä, että paastodieetti nuorentaa. Science-lehden haastattelussa hän totesi tutkimustulosten osoittaneen, että paastoamisjaksot parantavat solujen kykyä uusiutua; esimerkiksi maksan solujen uusiutuminen nopeutui selvästi. Koska maksan toiminnalla on hyvin keskeinen vaikutus kokonaisterveydentilaamme, tämä tulos on monessakin mielessä merkityksellinen.

Kaksinkertainen hyöty saadaan säännöllisistä paastoamisjaksoista, kun niiden aikana nautitaan kuuriluontoisesti maksan toimintaa edistäviä rohdoksia kuten maarianohdaketta sisältävää Vogelin Antitoxia.

Varpu Tavi

Paastoa ei kannata aloittaa sairauksien tai laihdutuksen jälkeen. Älä liioin paastoa stressaantuneena tai masentuneena. Mikään paasto ei sovi vielä kasvuiässä oleville, odottaville äideille, ykköstyypin diabeetikoille eikä syömishäiriöisille. Mikäli olet pysyvällä lääkityksellä, keskustele lääkärisi kanssa ennen paaston aloittamista.

Lue lisää paastosta:

 

Lähteet:
Brandhorst et al.: A Periodic Diet that Mimics Fasting Promotes Multi-System Regeneration, Enhanced Cognitive Performance, and Healthspan (Cell Metabolism Volume 22, Issue 1, p86–99, 7 July 2015)
Leslie, Mitch: Short term fasting may improve health (Science | DOI: 10.1126/science.aac6862)
Tavi, Varpu ja Sillanpää, Anna: Pätkäpaasto – 5:2, rasvapaasto ja 15 muuta tehokasta tapaa laihtua (Gummerus 2013)

tulostaprint-icon

0 tuotetta ostoskorissa