Jalkapallokentän kokoinen murheenkryyni

asktheexpert
Varpu Tavi
@AVogelSuomi


18.10.2011

"Terveen suoliston limakalvon pinta-ala on useita satoja neliömetrejä ja sitä voisikin verrata jalkapallokentän kokoiseen alueeseen! Se on ehdottomasti suurin kosketuspinta ihmisen ja ympäristön välillä. Iho muodostaa vain sateenvarjon kokoisen kosketuspinnan ja keuhkoja voisi verrata tenniskentän kokoiseen alueeseen."
(Paula Heinonen: Vihdoinkin hyvä olo)

Suhtaudumme kakka- ja pierujuttuihin tavallisesti häveliäällä naureskelulla, ja kuitenkin suolen toiminnalla ja toimimattomuudella on ratkaiseva vaikutus mielialaamme ja terveyteemme. Niistä asioista siis pitää uskaltaa puhua!

Suurin osa nykyihmisistä kärsii erilaisista vatsavaivoista. Mahavaivat ovat yhtä yleisiä kuin kiusallisiakin, emmekä useinkaan tule ajatelleeksi, että monet niistä olisivat torjuttavissa yksinkertaisin kotikonstein. Tavallisimpia suolistovaivoja ovat närästys ja ummetus sekä vatsan turvotus ja sokerimaha.

Paras keino närästyksen torjumiseen on oireita aiheuttavien ruokien välttäminen (esimerkiksi rasvainen ruoka, kahvi, suklaa, valkosipuli, tomaatti, sitrushedelmät ja piparminttu). Pidä kirjaa ruoka-aineista, jotka aiheuttavat juuri sinulle oireita, jotta muistat välttää niitä. Syö usein ja pieniä aterioita. Vältä iltasyömistä. Älä pidä kiristäviä vaatteita. Kohota sängyn yläpäätyä noin 15 cm yöllisten refluksioireiden estämiseksi. Vältä tulehduskipulääkkeitä, jotka sisältävät ibuprofeenia, deksibuprofeenia, asetyylisalisyylihappoa tai ketoprofeenia.

Tilapäinen ummetus paranee yleensä itsestään muutamassa päivässä. Yksinkertaisin keino tilanteen korjaamiseksi on juoda enemmän vettä, se jo saattaa liottaa ulostemassaa. Käytä pellavansiemeniä tai juo “pellavalimaa” (liota pellavansiemeniä yön yli, ja juo neste) aamulla ensimmäiseksi tyhjään mahaan. Hapankaali sekä kuivatut viikunat ja luumut vaikuttavat suolen toimintaa edistävästi. Vältä suolen toimintaa hidastavia ruoka-aineita kuten esimerkiksi teetä, valkoista leipää, pastaruokia, runsasta maidonjuontia ja sokeria.

Vatsan turvotus on yksi yleisimmistä vatsaoireista. Sitä esiintyy 20-40%:lla ihmisistä. Vatsan turvotuksen syyt voivat olla hyvinkin monenlaisia, laktoosi-intoleranssi lienee yksi yleisimpiä. Monilla naisilla vatsa turpoaa tilapäisesti kuukautisten tai ovulaation aikaan. Muita syitä saattavat olla keliakia, kasvaimet, krooniset tulehdukset, bakteeriylikasvu jne. Turvotukseen liittyy joskus kipuja, jotka johtuvat kaasunmuodostuksesta tai kouristustilasta missä tahansa ruuansulatuskanavan osassa. Usein näitä oireita saavilla ihmisillä on heikentynyt kipukynnys venytykselle tai heikentynyt stressinsietokyky.

Kaasunmuodostuksen syyt vaihtelevat ruuansulatuskanavan eri osissa. Ohutsuoliperäinen turvottelu johtuu yleensä jostakin ravintointoleranssista, esimerkiksi laktoosi-intoleranssista tai runsaskuituisen ravinnon huonosta siedosta tai soija-allergiasta. Paksusuoliperäinen turvottelu saattaa johtua tietyistä ravintoaineista ja psyykkisistä syistä. Psyykkinen oireilu voi liittyä paniikkihäiriöön, masennukseen tai ahdistuneisuuteen. Kokeile jättää ruokavaliostasi pois pavut, herneet, kaali ja banaani, jotka ovat hyvin tavallisia turvotuksen aiheuttajia. Joillekin voivat myös valkuaisaineet aiheuttaa turvotusta (liha, kala, kananmunat, soija). Jos turvotuksesi johtuu liiallisesta nesteenkerääntymisestä, kokeile nesteitä poistavaa yrttiteetä (koivu, peltokorte, nokkonen).

Uudemman tutkimustiedon mukaan paksusuolessa fermentoituvat lyhytketjuiset hiilihydraatit (ns. FODMAP-hiilihydraatit) voivat aiheuttaa kipu- ja turvotusoireita ärtyneestä suolesta kärsiville. Siksi ärtyneen suolen oireista kärsivän kannattaa välttää näitä hiilihydraatteja. Välttämisjakson jälkeen ruoka-aineita lisätään ruokavalioon yksi kerrallaan, ja seurataan oireita. Mikäli ruoka-aine ei aiheuta oireita, sen voi pitää ruokavaliossa. FODMAP-hiilihydraatteja sisältävät muun muassa fruktoosi,sorbitoli, ksylitoli, laktoosi, prebiootit (joita on esimerkiksi kevytjogurteissa), pulla, valkoinen leipä, keksit, ruisleipä, paprika, lanttu, kaalit, sipuli, purjo, parsa, omena, päärynä, sienet, pavut, hunaja, luumut, vesimeloni, rusinat sekä keinotekoiset makeutusaineet.

Myös kofeiini sekä runsas rasvankäyttö voivat pahentaa suolisto-oireita. Viljojen ja leseiden sisältämä liukenematon kuitu saattaa myös pahentaa oireita. Selvitä kokeilemalla, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat oireita. Tavallisesti on hyödyllistä vähentää fruktoosin, sorbitolin ja ksylitolin käyttöä sekä kahvin juomista. Sokerista turvonnutta mahaa ei voi täsmäjumpata pois. Sen saa litteämmäksi vain poistamalla sokerin ja valkoiset jauhot ruokavaliosta.

Monet vatsavaivaiset (minä mukaanlukien) ovat saaneet tuntuvaa apua Molkosanin säännöllisestä käytöstä.

Lähteet:
Heinonen, Paula: Vihdoinkin hyvä olo (Gummerus, 2006)
Laatikainen, Reijo ja Kytö, Janne: Ärtyvän suolen oireyhtymän ruokavaliohoito (vatsantoiminta.fi)
Tavi, Varpu: Laihdu! Helposti, hiilihydraattitietoisesti, hyväntuulisesti (my.book 2009)

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video