Kuinka immuunijärjestelmäsi suojaa sinua?

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy


29.04.2021

Immuunijärjestelmäsi suojaa sinua kahdella tavalla: luonnollisen eli synnynnäisen ja hankitun eli adaptiivisen vastustuskyvyn. Nämä suojaavat kehoa tuottamalla taudinaiheuttajien torjumiseen tarvittavia vasta-aineita.

 

Mistä osista immuunijärjestelmä koostuu?

 

Immuunijärjestelmä voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: synnynnäiseen ja hankittuun immuunijärjestelmään. 

 

1. Synnynnäinen immuunijärjestelmä

Heti synnyttyämme (tai mahdollisesti jo ennen sitä) meitä suojaa luonnollinen eli synnynnäinen immuunipuolustus. Esimerkiksi ihomme ja vatsahappomme suojaavat meitä taudinaiheuttajilta. Vastasyntyneenä immuunijärjestelmämme solut alkavat kehittyä: ne alkavat tunnistaa ja torjua ulkoisia uhkatekijöitä.

 

2. Hankittu immuunijärjestelmä

Hankittu eli adaptiivinen immuunijärjestelmä on erittäin monimutkainen järjestelmä, joka muuttuu ja mukautuu koko elämämme ajan. Sen tavoite on tunnistaa kehoomme kohdistuvat ulkopuoliset tekijät ja erotella mitkä niistä ovat haitallisia ja mitkä harmittomia.

Ajan myötä immuunijärjestelmämme muistisolut auttavat meitä rakentamaan immuniteettia sellaisia taudinaiheuttajia kohtaan, joita olemme jo aiemmin kohdanneet. Näin emme välttämättä sairastu uudestaan, kun joudumme jälleen kosketuksiin samojen taudinaiheuttajien kanssa.

Tulehdus on tärkeä osa immuunivastetta. Viruksen tai muun taudinaiheuttajan aiheuttama tulehdus viestii immuunijärjestelmälle, että sen apua tarvitaan. Viestimiseen erikoistuneet solujen välittäjäaineet, esimerkiksi sytokiinit, ohjaavat valkosoluja tulehtuneelle alueelle (tämä saattaa aiheuttaa esimerkiksi punoitusta ja turvotusta). Siellä immuunisolut, esimerkiksi makrofagit, voivat tuhota taudinaiheuttajat. Tämä on toki yksinkertaistettu versio prosessista, jossa on mukana paljon erilaisia immuunisoluja, kuten B- ja T-soluja ja dendriittisiä soluja.

 

 

Kuinka voit auttaa immuunijärjestelmääsi suojaamaan sinua?

 

Vaikka vastustuskyky onkin jossain määrin synnynnäistä, myös ruokavalio ja muutamat muut ulkoiset tekijät vaikuttavat immuunijärjestelmäsi toimintaan. Voit pitää huolta immuunijärjestelmästäsi ja tukea sen tehoa esimerkiksi näillä keinoilla:

 

1. Syö terveellisesti

Tutkimusten mukaan tietyt ravintoaineet, kuten C- ja D-vitamiinit ja sinkki, tukevat immuunijärjestelmän toimintaa. C-vitamiini on antioksidantti joka auttaa suojaamaan immuunisoluja vapaiden radikaalien aiheuttamilta vaurioilta, sinkki on tärkeää immuunisolujen normaalin toiminnan ja kehityksen kannalta ja D-vitamiini on hyvä säätelemään toimintoja. Jotkin ruoka-aineet puolestaan saattavat olla haitallisia vastustuskyvylle. Esimerkiksi alkoholi, erityisesti liiallisesti käytettynä, saattaa heikentää immuunijärjestelmän toimintoja.

 

Pari sanaa ruokahygieniasta

Ruokaa käsiteltäessä ja valmistaessa kannattaa huolehtia asianmukaisesta ruokahygieniasta, sillä esimerkiksi tietyt bakteerit voivat sairastuttaa meidät, vaikka vastustuskykymme olisi huippukunnossa. Ruokahygienian perusperiaatteisiin kuuluvat esimerkiksi raa'an ja kypsytetyn ruoan pitäminen erillään toisistaan, riittävä uudelleenlämmittäminen sekä ruoan asianmukainen säilyttäminen.

 

 

2. Nuku riittävästi

Uni on yksi tärkeimpiä tekijöitä immuunijärjestelmän ihanteellisen toiminnan kannalta. Nukkuessasi olet rentoutuneessa tilassa, jolloin monet kehon ja immuunijärjestelmän toiminnoista pääsevät paremmin käyntiin.

Stressi ja huonontunut unenlaatu kulkevat usein käsi kädessä ja voivat pitkällä tähtäimellä heikentää immuunijärjestelmän toimintaa. Lyhytkestoinen stressi ei ole kovin huolestuttavaa, mutta stressin kroonistuminen voi johtaa vastustuskyvyn kärsimiseen.

 

3. Pidä huolta ruoansulatuksestasi

Immuunijärjestelmäsi on monimutkainen järjestelmä, joka valvoo koko kehoasi ja kokoaa monenlaisia immuunisoluja hoitamaan tehtäviään. Jopa 80 % näistä soluista sijaitsee suolistossasi, joten ruoansulatuksesta huolehtiminen on tärkeää immuuniterveyden kannalta. Ruoan huolellinen pureskelu on yksi keino tukea ruoansulatusta.

 

4. Tukea kasvirohdoksista

Terveellisen ruokavalion ja elämäntapavalintojen lisäksi voit tukea immuunijärjestelmääsi punahatulla. Tuoreesta punahatusta uutettu Echinaforce on itsehoitolääke flunssan tukihoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

 

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin