Kuusi tapaa helpottaa kaamosmasennusta

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy
@AVogelSuomi


18.01.2021

Kuinka voin helpottaa kaamosmasennusta?

 

Kaamosmasennus (Seasonal Affective Disorder eli SAD) aiheuttaa alakuloa, väsymystä ja uniongelmia. Sen laukaisee vuodenajan vaihtuminen, päivien lyhentyminen ja kylmempi sää.

 

Kaamosmasennus on usein talvella koetun mielialan laskun takana. Myös ihmisillä, jotka eivät kärsi kaamosmasennuksesta, voi olla alakulon ja motivaationpuutteen kaltaisia oireita. Tässä postauksessa käydään läpi muutamia yksinkertaisia keinoja, joilla mielialaansa voi pyrkiä kohottamaan talvella.

 

1. Ulkoile ja yritä nauttia päivänvalosta
2. Vähennä sokerin ja makeutusaineiden käyttöä
3. Pysy puuhakkaana
4. Liiku enemmän
5. Pysyttele lämpimänä
6. Kerro tuntemuksistasi läheisillesi

 

 

1. Ulkoile ja yritä nauttia päivänvalosta

 

Auringonvalo nostaa D-vitamiinitasojasi, ja D-vitamiinin tiedetään vaikuttavan positiivisesti mielialaan. Talvella päivänvalon näkeminen on toki helpommin sanottu kuin tehty, kun aurinko käy taivaalla vain pyörähtämässä pari tuntia ja pahimmillaan piilottelee senkin ajan paksun pilviverhon takana. Yritä käydä happihyppelyllä kesken päivän, jotta pääset osalliseksi päivänvalosta edes hetkeksi.

 

Myös pimeässä ulkoilulla on terveyshyötyjä – sekin nostaa energiatasoja. Pidennä siis kauppalenkkiä kulkemaan vaikkapa lähipuiston ympäri tai jää bussista pois jo pysäkkiä aikaisemmin ja kävele loppumatka.

 

Päivänvalon puutetta voi paikata myös kirkasvalolampulla, jonka moni kokee piristävän mielialaa.

 

 

2. Vähennä sokerin ja makeutusaineiden käyttöä

 

Sokeri ja makeutusaineet ovat yksi yllättävistä mielialan laskijoista. Erityisesti paljon aspartaamia sisältävällä ruokavaliolla on todettu olevan yhteys ärtymykseen ja masennukseen. Aspartaamia löytyy esimerkiksi joistain virvoitusjuomista, muroista ja jogurteista.

 

Paljon sokeripitoisia ruokia sisältävä ruokavalio on yhdistetty mielialan häiriöihin ja jopa ahdistukseen. Sokeriset ruoat nostavat energiatasoa nopeasti, mutta pikanousua seuraa yhtä nopea lasku, joka jättää väsyneen ja epämotivoituneen olon.

 

Monet hedelmät sekä täysjyväviljat, pähkinät ja siemenet antavat hitaammin vapautuvaa energiaa, jolla jaksat pidempään verrattuna sokerisiin ruokiin, jotka auttavat vain hetken.

 

 

3. Pysy puuhakkaana

 

Pitkät pimeät illat ja räntäiset päivät ovat täydellinen tilaisuus kokeilla jotain uutta ja sitä kautta parantaa mielialaasi. Aloita uusi harrastus tai palaa mieluisan vanhan harrastuksen pariin! Neulominen, aikuisten värityskirjan värittäminen, jumppakurssi, koruompelu, perhonsidonta, yrttiviljely tai päiväkirjan pitäminen – mitä sinä haluaisit kokeilla?

 

4. Liiku enemmän

 

Liikkuminen on luotettava tapa parantaa mielialaa, sillä se vapauttaa mielialaa nostavia hormoneita kuten endorfiineja. Mikäli talvi vaikuttaa mielialaasi negatiivisesti, on hyvä idea yrittää pysyä mahdollisimman aktiivisena talvikuukausien ajan.

 

Pyri lisäämään kymmenen minuuttia liikuntaa päivääsi ja pidennä aikaa hiljalleen, kunnes liikut säännöllisesti. Muiden muassa kiipeily, kuntosalitreenaus ja jooga ovat hyviä esimerkkejä liikunnasta, jota voi harrastaa sisätiloissa, mikäli mielii välttyä pahimmilta paukkupakkasilta tai kalseimmilta räntäkuuroilta.

 

 

5. Pysyttele lämpimänä

 

Lämpimän ja aurinkoisen sään on todettu nostavan mielialaa, joten on luonnollista, että talvikeleillä tuntee olonsa hieman alakuloisemmaksi. Tutkitusti erittäin kuumilla ja erittäin kylmillä lämpötiloilla on negatiivinen vaikutus mielialaan. Kannattaa siis pyrkiä mukavan lämpöiseen olotilaan – siitä on hyötyä niin keholle kuin mielelle. Kerrospukeutuminen auttaa pysymään lämpimänä ulkoillessa ja lenkiltä palatessa kuuma keitto, kasvisliemi tai yrttitee torjuu vilunväreet. Kokeile vaikkapa paahdettua kasvissosekeittoa, portobello-tomaattikeittoa, samettista kukkakaalikeittoa tai härkiskeittoa!

 

 

6. Kerro tuntemuksistasi läheisillesi

 

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: varmista, että läheisesi tietävät, kuinka talvi vaikuttaa mielialaasi. Näin he voivat tarjota sinulle tukea, ymmärrystä ja rohkaisua. Jos tarvitset lisää apua matalan mielialan kanssa pärjäämiseen, juttele asiasta lääkärin kanssa.

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin