Punahattu parrasvaloissa BBC:llä

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy


11.02.2021

Flunssakaudella vastustuskykyyn liittyvät asiat pyörivät monen mielessä. Hiljattain Ison-Britannian yleisradioyhtiö BBC esitti dokumentin The Truth About Boosting Your Immune System, vapaasti käännettynä Totuus immuunijärjestelmän tukemisesta. Ohjelmassa lääkäri Ronx Ikharia selvittää, mitkä vastustuskykyä tukevat keinot oikeasti toimivat. Valitettavasti ohjelma on toistaiseksi katsottavissa vain Isossa-Britanniassa, mutta tästä postauksesta voit lukea muutamia sen pääaiheita.

 

Kuvakaappaus BBC:n dokumentista The Truth About Boosting Your Immune System

 

1. Vastustuskykyä tukevat ravintolisät

 

Kun ohjelmassa perehdyttiin vastustuskykyä tukeviin ravintolisiin, punahattu pääsi parrasvaloihin. UCL:n (University College London) professori Michael Heinrich kertoi punahatun olevan tutkituimpia vastustuskykyä tukevia rohdoskasveja. "Punahattu on yksi parhaiten tutkittuja kasvirohdosvalmisteita ja näyttöä sen tehosta on. Hoidollisesti on järkeenkäypää käyttää punahattua flunssan ehkäisyyn ja monessa tapauksessa myös sen oireiden lievittämiseen.", Heinrich totesi.

 

Tutkitusti punahattu voi auttaa lyhentämään flunssan kestoa jopa puolellatoista päivällä ja lievittämään sen oireita.

 

Dokumentissa myös korostettiin laadun merkitystä punahattuvalmistetta valittaessa. Professori Heinrich neuvoi kuluttajia suosimaan tuotteita, joilla on perinteisen kasvirohdosvalmisteen status. Lisäksi on tärkeää valita tuote, joka on valmistettu tuoreesta punahatusta. Echinaforce on juuri tällainen valmiste: se uutetaan tuoreesta punahatusta ja on itsehoitolääke eli rekisteröity perinteinen kasvirohdosvalmiste.

 

Kuvakaappaus Echinaforcen tuotantoa esittelevästä videosta. Voit katsoa videon täältä.

 

Myös sinkin sekä C- ja D-vitamiinien tehoa käsiteltiin ohjelmassa. Etenkin talvella D-vitamiinin puutos on yleistä, joten D-vitamiinilisän käyttöä suositellaan. Suomessa suositus aikuisille on 10 mikrogrammaa päivässä.

 

2. Ruokavalio vaikuttaa vastustuskykyyn

 

Dokumentissa korostettiin myös hyvän ruokavalion merkitystä. Paljon hedelmiä, vihanneksia ja kuituja sekä vähän jalostettua sokeria sisältävä ruokavalio saattaa auttaa immuunijärjestelmäämme puolustautumaan taudinaiheuttajia vastaan. Ainakin osittain tämä vaikutus johtuu siitä, että terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio lisää suolistobakteerien monipuolisuutta.

 

3. Muut vastustuskykyä tukevat elämäntavat

 

Ohjelmassa perehdyttiin lisäksi muihin elämäntapavalintoihin, jotka saattavat parantaa tai heikentää ihmisen immuunivastetta. Unen priorisoiminen ja stressin vähentäminen vaikuttavat vastustuskykyyn positiivisesti, liiallinen alkoholin käyttö puolestaan negatiivisesti. On hyvä saada riittävästi liikuntaa, mutta liiallinen liikunta voi rasittaa elimistöä.

 

Myös hieronnan mahdolliset hyödyt nostettiin esiin. Hyvällä verenkierrolla ja rentoutumisella on positiivinen vaikutus immuuniterveyteen.

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin