Mistä tunnistaa vahvan immuunijärjestelmän?

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy


07.04.2021

Maailmanlaajuisen pandemian ja maailman terveyspäivän myötä vastustuskykyyn liittyvät asiat ovat nyt monen mielessä. Tässä artikkelissa käydään läpi kuusi vahvan vastustuskyvyn merkkiä:


1. Syöt terveellisesti
2. Suolistosi terveys on hyvä
3. Juot riittävästi vettä
4. Toivut nopeasti vilustumisista ja flunssista
5. Nukut hyvin
6. Osaat pitää hauskaa!


Artikkelista saat myös vinkkejä immuunijärjestelmäsi tukemiseen.

 

 

1. Syöt terveellisesti


Mikäli syöt jatkuvasti terveellisesti, voit olla luottavainen sen suhteen, että immuunijärjestelmäsi hyötyy siitä. Mutta millainen on terveellinen ruokavalio? Immuunijärjestelmän kannalta se tarkoittaa muun muassa seuraavia asioita:


- Syö värikkäästi! Tuoreet hedelmät ja kasvikset, kuten vihreät lehtivihannekset, parsakaali, paprikat, bataatti, porkkanat, sitrushedelmät ja marjat ovat pullollaan A- ja C-vitamiineja, joita immuunijärjestelmäsi tarvitsee.
- Myös D-vitamiini on tärkeä ja sillä on immuunijärjestelmää sääteleviä ominaisuuksia. D-vitamiinia saat muiden muassa kalasta, kananmunista ja sienistä.
- Rajoita sokeripitoisten ruokien sekä kofeiinin ja alkoholin käyttöä.


Vinkkejä ruokavalion monipuolistamiseen


- Kokeile lisätä jokaiseen ateriaasi paria erilaista tuoretta hedelmää tai vihannesta. Näin syömiesi kasvisten määrä kasvaa hiljalleen päivän mittaan. Pyri myös välttämään ruokahävikkiä: jos hedelmäkulhossasi tai jääkaappisi vihanneslokerossa kellii unohtuneita kasviksia, keksi jokin keino sisällyttää ne kokkailuusi ennen niiden pilaantumista.
- Voi olla hankalaa saada riittävästi D-vitamiinia ruokavaliosta, joten se kannattaa mahdollisesti napata ravintolisänä viranomaisten suositusten mukaisesti.
- Paras tapa varmistaa ruoan terveellisyys on kokata itse raaka-aineista alkaen. Tällöin sinun ei tarvitse murehtia eineksissä ja puolivalmisteissa usein olevista "piiloaineksista" kuten sokereista, pahoista rasvoista ja lisäaineista. Vältä siis valmisruokia ja kokeile kokata lempiruokasi itse!
- Ruokasivuiltamme löydät paljon terveellisiä, kasvispainotteisia ja herkullisia reseptejä jokaiseen makuun ja tilanteeseen!

 

 

2. Suolistosi terveys on hyvä


Tiesitkö, että jopa 80 % immuunijärjestelmästäsi soluista sijaitsee suolistossasi? Toimiva ruoansulatusjärjestelmä on siis oleellinen myös immuunijärjestelmän terveyden kannalta. Tutkimuksen mukaan laaja spektri hyviä suolistobakteereja on merkki terveemmistä immuunivasteista.


Vinkkejä suoliston terveyden parantamiseen


- Mistä siis voit päätellä, onko sinun suolistossasi laaja valikoima erilaisia hyviä suolistobakteereja? Monipuolinen ruokavalio on jälleen avainasemassa. Hyvä nyrkkisääntö on pyrkiä mahduttamaan joka viikon ruokalistaan ainakin 30 erilaista tuoretta ruoka-ainetta ja myös vaihdella näitä viikosta toiseen.
- Jotkin tuoreet ruoka-aineet, kuten banaanit, sikuri, omenat, artisokat, purjo ja parsa toimivat prebiootteina, jotka auttavat pitämään suolistosi onnellisena. Ruokavalioon kannattaa lisätä myös laadukkaita fermentoituja ruokia, kuten hapankaalia. Niiden sisältämät probiootit ovat hyväksi vastustuskyvylle.

 

3. Juot riittävästi vettä


Onko veden juomisella yhteys vahvaan vastustuskykyyn? On muutamia syitä, miksi riittävä (1,5 – 2 litraa päivässä) veden juonti saattaa vahvistaa vastustuskykyäsi:


- Nesteytyksestä huolehtiminen pitää verenkiertosi kunnossa, joka yhdessä terveen imusuoniston kanssa puolestaan varmistaa sen, että immuunisolut pääsevät nopeasti sinne, missä niitä tarvitaan ja taudinaiheuttajat saavat kyytiä asianmukaisesti.
- Hyvä verenkierto tukee paranemisprosessia. Esimerkiksi hitaasti paranevat haavat saattavat olla merkki heikentyneestä immuunijärjestelmästä, mutta voivat olla yhteydessä myös huonoon verenkiertoon.
- Vesi pitää myös ihosi terveenä kosteuttamalla sitä sisältä päin. Iho on suurin elimesi ja yksi ensimmäisistä esteistä, jonka taudinaiheuttajat kohtaavat. Huolehtimalla ihosi hyvinvoinnista pidät samalla huolta siitä, että tämä este toimii mahdollisimman hyvin. Se, että ihosi reagoi esimerkiksi hyönteisten puremiin, on merkki immuunijärjestelmäsi toiminnasta.


Vinkkejä riittävästä veden saannista huolehtimiseen


On hyvä tähdätä siihen, että juot vettä säännöllisesti pitkin päivää. Nauti siis vettä muulloinkin kuin aterioiden yhteydessä. Pidä vesilasi tai pullo ulottuvillasi koko päivän, jotta muistat siemailla siitä silloin tällöin.

 

 

4. Toivut nopeasti vilustumisista ja flunssista


Vaikka immuunijärjestelmäsi on suunniteltu ehkäisemään tartuntoja, silloin tällöin jokin taudinaiheuttaja saattaa silti päästä mellastamaan elimistössäsi. Se, kuinka nopeasti toivut nuhastasi tai flunssastasi, kertoo paljon immuunijärjestelmäsi toiminnasta. Usein olo paranee muutamassa päivässä. Jos kuitenkin toipuminen kestää yli viikon tai pari, immuunijärjestelmäsi teho saattaa olla heikentynyt.


Vinkki vastustuskyvyn tukemiseksi


Mikäli olet usein kipeänä ja flunssien kesto tuntuu venyvän, voi olla hyvä idea tarjota vastustuskyvyllesi hieman lisätukea. Tuoreesta punahatusta valmistettu itsehoitolääke Echinaforce vahvistaa vastustuskykyä. Echinaforce on tarkoitettu flunssan ennaltaehkäisyyn ja tukihoitoon.

 

5. Nukut hyvin


Hyvä uni on avainasemassa niin vastustuskyvyn kuin yleisterveydenkin kannalta. Laadukas ja hyvin ajoitettu uni säätelee tehokkaasti immuunijärjestelmääsi. Unen aikana myös immuunijärjestelmäsi ehtii levätä.


Sikeästi nukkuminen on myös merkki siitä, että elimistösi toimii niin kuin sen pitää. Yön aikana immuunijärjestelmän toimiessa vapautuu sytokiini-nimisiä immuunisoluja. Joidenkin sytokiinien ajatellaan tukevan unta ja säännöllistä unirytmiä.


Vinkkejä parempaan uneen


Stressi ja päässä risteilevät ajatukset saattavat haitata rentoutumista ja nukahtamista. Joskus ajatusten kirjaaminen ylös auttaa tyhjentämään mielen ennen nukkumaanmenoa. Muistikirjan pitäminen yöpöydällä saattaa siis olla hyvä idea.


Myös luontaistuotteista voi olla apua. Tuoreesta kärsimyskukasta uutettu Passiflora sopii erilaisiin stressaaviin tilanteisiin, sillä se auttaa rauhoittumaan ja rentoutumaan.

 

 

6. Osaat pitää hauskaa!


Tiesitkö, että mielialallasi on suuri vaikutus immuunijärjestelmäsi toimintaan? Esimerkiksi yksinäisyys vaikeuttaa stressin käsittelyä, joka puolestaan voi vaikuttaa negatiivisesti immuunijärjestelmään.


Naurusta puolestaan on apua. Naurulla on todistettu olevan positiivisia, immuunijärjestelmää tukevia vaikutuksia, jotka johtuvat osittain hauskanpidon ja naurun stressiä lievittävistä vaikutuksista. Kannattaa siis pyrkiä positiiviseen ajatteluun ja muistaa hauskanpidon tärkeys!

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin