Vaihdevuodet ja sokeri

Varpu Tavi
Varpu Tavi
Tietokirjailija


10.06.2021

Hiilihydraateilla on tietenkin sekä hyviä että huonoja vaikutuksia hormoneihin. Ratkaisevaa on niiden laatu ja kokonaismäärä. Hiilihydraattien hyvät vaikutukset liittyvät vitamiinien ja kivennäis- ja hivenaineiden sekä tietysti energian saantiin. Valitettavasti vaihdevuosia elävä nainen sortuu erityisen helposti helposti lohturuokaan. Kun mielialat heittelehtivät ja itsetunto on matalalla, hiilihydraatit tuntuvat lohduttavan parhaimmin.

 

 

Vaihdevuosiin liittyvä hiilihydraattien himo aiheutuu estrogeenin vaikutuksesta aivokemiassa ja veren sokeritasoissa. Naisethan reagoivat miehiä herkemmin muutoksiin serotoniinin määrissä. Serotoniini on mielihyvähormoni, jonka määrä aivoissa laskee sitä mukaan kuin estrogeenin tuotanto heikkenee. Alhaiset serotoniinitasot puolestaan synnyttävät hiilihydraattihimoja, lisääntynyttä ruokahalua ja painonnousua.

 

Niinpä kaikenlainen suutuntumaltaan pehmeä ja maultaan makea maistuisi mitä suurimmassa määrin. Sokerit laukaisevat aivoissa hetkellisen mielihyväntunteen. Niiden lohtuvaikutus jää kuitenkin lyhyeksi: seuraavassa hetkessä verensokeri romahtaa, alkaa väsyttää ja mieltä kalvaa harmitus.

 

 

Aivojen mielihyväreaktiossa on juuri se sokereiden sudenkuoppa. Riippuvaisuuteen taipuvaiset ihmiset saattavat addiktoitua hiilihydraateille, niitä tarvitaan aina enemmän ja enemmän, jotta ohikiitävä mielihyväntunne saavutettaisiin. Hiilihydraattiaddiktion olemassaoloa ei ravitsemustiede (ainakaan vielä) tunnusta. Itse olen kuitenkin vakuuttunut sen olemassaolosta. Siitä en lähde hiuksia halkomaan, minkälaisesta riippuvuudesta on kyse. Lopputuloksen kannalta on samantekevää, onko riippuvuus kemiallista, tapa- vai tunneriippuvuutta. Todennäköisesti se on kaikkia noita.

 

Insuliinin toiminta liittyy rasvan varastoitumiseen: mitä enemmän insuliinia veressäsi kiertää, sitä enemmän rasvaa elimistösi varastoi. Syöminen synnyttää aina insuliiinin erittymistä vereen. Ongelmia syntyy vasta, jos insuliinia erittyy jatkuvasti liikaa, runsaasti hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion ja vähän liikuntaa sisältävän elämäntavan seurauksena. Kohonneet insuliinitasot saattavat johtaa insuliiniresistenssiin, kun verensokeritasosi on noussut yli elimistösi sietorajan. Insuliiniresistenssillä tarkoitetaan tilaa, jossa insuliinin vaikutus soluihin on heikentynyt. Rasva kerääntyy tällöin mahan ja vyötärön seudulle, niin kutsutuksi omenavartalolihavuudeksi. Kohonneiden insuliinitasojen synnyttämä varastoituva rasva johtaa naisen yhä lisääntyvään lihomiskierteeseen: koska estrogeenia muodostuu (varsinkin menopaussin jälkeen) rasvasoluissa, kohonnut varastoituneen rasvan määrä johtaa kohonneeseen estrogeenin määrään. Kohonneet estrogeenitasot taas johtavat yhä suurempaan taipumukseen varastoida rasvaa. Pirullinen kehä!

 

Runsas makean syöminen lisää yöhikoilua ja kuumia aaltoja. Se synnyttää aivojen stressikeskuksessa ”sokerihälytyksen”, joka nostaa verenpainetta ja sydämen syketaajuutta – ja vauhdittaa verenkiertoa (eli aiheuttaa kuumien aaltojen tuntemuksia). Kannattaa nyt huomata, että kun puhun runsaasta sokerin syömisestä, tarkoitan tilannetta, jossa päivittäin syödään leipää, pastaa, riisiä, perunaa, sekä makeita leivonnaisia, karkkeja tai suklaata. En siis puhu kohtuullisesta hiilihydraattien syönnistä, joka on suhteutettu omaan terveydentilaan ja fyysiseen aktiivisuustasoon.

 

 

Pilatakseni ilon perusteellisesti kerron vielä, että sokeri on aina iholle myrkkyä, mutta erityisesti se on sitä kuukautisten loppumisen jälkeen. Ihon aineenvaihdunnan hidastuessa iän myötä ihoon kertyy glykaation lopputuotetta. Glykaatiolla tarkoitetaan biologista reaktiota, jossa sokeri ja valkuaisaineet ikään kuin kiehuvat ruskeaksi aineeksi kudoksissa. Glykaatioprosessi johtaa ennenaikaisen vanhenemisen ilmiöihin.

 

Hyvä uutinen on, että on olemassa valtavan paljon mahdollisuuksia terveelliseen herkutteluun, jolla lohduttaa vaihdevuosia potevaa mieltään ja kehoaan. Makeuttaa voit ilman sivuvaikutuksia stevialla ja erytriolilla (esimerkiksi Karppisokerilla), marjat ja hedelmät ilostuttavat aina, eikä se suklaakaan kohtuudella syötynä ole ollenkaan pahaksi.

 

Vogel-vinkki: maista vaikkapa tämän postauksen kuvituksena olleita vesimelonimocktaileja, maidottomia porkkana- ja ananasjäätelöitä, hedelmäisiä porkkanasmoothieita tai mansikkamocktaileja, jotka tuovat hieman raikasta, hedelmistä ja marjoista peräisin olevaa makeutta päivään!

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin