Vaihdevuodet ja terveellinen ravinto

asktheexpert
Varpu Tavi
@AVogelSuomi


11.11.2020

Mikäli ruokavaliosi on tähän asti painottunut jalostettuihin hiilihydraatteihin (eineksiin, roskaruokaan ja sokeripitoisiin herkkuihin), on paljon mahdollista että hormonitoimintasi on jo valmiiksi sekaisin. Runsas lihan ja tyydyttyneen rasvan syöminen ei myöskään ole viisas optio.

 

Hormonitasapainon saavuttamiseksi kannattaa painottaa ruokavaliossa kasviksia, kalaa, marjoja, pähkinöitä, luonnollisia rasvoja (luomuoliiviöljyllä saat kauneutta vielä terveyden lisäksi!) sekä täysjyväviljaa, mikäli viljatuotteet sopivat sinulle. Syö eläinkunnan tuotteista kalan lisäksi vapaasti laiduntaneen eläimen lihaa tai riistaa sekä vapaiden kanojen munia. Jos olet kasvissyöjä, panosta monipuoliseen kasviproteiinien saantiin, täydennä täysjyväviljan proteiineja esimerkiksi hamppuproteiinilla, (mieluiten esi-idätetyillä) härkäpavuilla ja soijalla (mieluiten esi-idätetyt ja mahdollisesti hapatetut pavut, tofu, misokeitto jne.), mikäli soija sopii.

 

 

Viimeistään nyt kannattaa alkaa asennoitua ruokaan niin kuin lääkkeeseen. Ruokavaliolla voi paitsi ehkäistä sairauksia ja hidastaa elimistön ikääntymistä myös lievittää, ja jopa hoitaa, jo ilmaantuneita oireita.


Vaihdevuosia lähestyvä tai niitä elävä nainen sortuu helposti lohturuokaan, mikä ei ole ollenkaan kummallista. Kun mielialat heittelehtivät kuin murrosikäisellä ja itsetunto on ulkonäön muutosten ja ehkä vanhenemisen pelonkin vuoksi matalalla, syöminen tuntuu lohduttavan. Menopaussiin liittyvä hiilihydraattien kaipuu liittyy estrogeenin vaikutukseen aivojen kemiassa sekä veren sokeritasoissa. Naiset ovat miehiä herkempiä reagoimaan muutoksiin serotoniinin määrissä. Serotoniini on mielihyvähormoni, jonka määrä aivoissa laskee samalla kun estrogeenin tuotanto heikkenee. Alhaiset serotoniinitasot synnyttävät hiilihydraattihimoja, lisääntynyttä ruokahalua ja painonnousua.

 

Myös stressillä on suuri vaikutus syömis- ja juomiskäyttäytymiseen. Stressisyöjät hakevat lievitystä stressiin sokeria, rasvaa ja suolaa sisältävistä ruuista, eli makkaroista, hampurilaisista, pitsasta ja suklaasta, useammin kuin muut ihmiset.

 

Kiinnitä huomiota myös folaatin saantiin. Suomalaistutkimuksen mukaan liian niukka folaatin saanti saattaa altistaa masennukselle. Hyviä folaatin (foolihapon) lähteitä ovat maksa ja oluthiiva, mutta sitä löytyy myös kasviksista, hedelmistä ja täysjyväviljasta. Toinen tärkeä mikroravintoaine on K-vitamiini. K-vitamiinilisän arvellaan osteoporoosin yhteydessä parantavan luun tiheyttä. Sen on myös väitetty auttavan unettomuuteen. K-vitamiinin puute on verrattain yleistä naisten keskuudessa. Osteoporoottisilla naisilla on todettu jopa 35 % normaalia vähemmän K-vitamiinia veressään. Samoin luunmurtumapotilailla on K-vitamiinin vajausta. Puute näyttää liittyvän naisten ikääntymiseen. Hyviä K-vitamiinin lähteitä ovat basilika, timjami, vihanneskrassi, mangoldi eli lehtijuurikas, nokkonen, persilja, parsakaali, lehtikaali, pinaatti ja ruusukaali.

 

 

Muita vaihdevuosi-ikäisen superruokia ovat avokadot (sisältävät rautaa, kuparia, fosforia, kaliumia, beetakaroteenia, folaattia, B-ryhmän vitamiineja, K-vitamiinia sekä erittäin runsaasti E-vitamiinia), hirssi (gluteenitonta, runsaskuituista ja voimakkaasti emäksistä), kurpitsansiemenet (saattavat auttaa virtsanpidätysongelmissa, sisältävät kalsiumia, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, B-vitamiineja, fosforia, kaliumia sekä omega 6 -rasvahappoja, mango (auttaa elimistön happamuuden säätelyssä ja huonossa ruoansulatuksessa, sisältää paljon beetakaroteenia ja C-vitamiinia sekä myös kversetiiniä ja E-vitamiinia), merilevä (auttaa ruoansulatuksessa sekä elimistön puhdistamisessa myrkyistä, erinomainen vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde), papaija (mainio entsyymiapu ruoansulatuksessa, lievittää suoliston tulehduksia sekä kaasunmuodostusta ja auttaa poistamaan myrkkyjä elimistöstä, sisältää kalsiumia, magnesiumia, kaliumia, C-vitamiinia ja beetakaroteenia) sekä punajuuri (auttaa maksaa ja sappea elimistön puhtaanapidossa, sisältää kaliumia, folaattia, C-vitamiinia, manganeesia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia ja rautaa).


Vaihdevuosiyrteistä tunnetuin lienee salvia, jota käytetään perinteisesti kuumiin aaltoihin.

 

Vaihdevuodet ovat luonnollinen elämään kuuluva vaihe, eivät sairaus. Tätä ei voi liikaa painottaa. Ota oireesi huumorilla aina kun mahdollista, ja panosta stressinhoitoon, hyviin yöuniin, liikuntaan ja oikean ruoan syömiseen.

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin