Viisi vinkkiä kirjasta Teholaihtuminen

asktheexpert
Varpu Tavi
@AVogelSuomi


31.01.2013

Olen jo nähnyt aika monta arviota uusimmasta kirjastani TEHOLAIHTUMINEN – Hyppynarukuuri ja 100 muuta konstia. Niissä on poimittu esiin kunkin kriitikon tärkeimpinä pitämiä vinkkejä. Jokaisella on ollut eri tulkinta tärkeimmistä. Niin pitääkin olla. Minun omat TOP 5:ni ovat nämä:

1. Nuku hyvin
Rauhalliset ja riittävän pitkät yöunet ovat yksi hormonitasapainon kulmakivistä. Unihäiriöt lihottavat kolmea eri reittiä. Ensinnäkin energiavaje pistää ihmisen helposti syömään liikaa. Toisekeen väsyneenä ei jaksa liikkua, keho säästelee voimiaan ja kuluttaa tavallistakin vähemmän. Kolmas vaikutusreitti on hormonaalinen: krooninen univaje laskee leptiinitasoja, heikentää sokerinsietokykyä ja nostaa kortisolitasoja iltaisin.

2. Älä stressaa
Stressi ja unihäiriöt kulkevat käsi kädessä ja vaikuttavat samoilla mekanismeilla. Negatiivisen stressin hoitaminen pois on samanlainen edellytys laihtuvaan elämäntapaan siirtymiselle kuin kunnon yöunetkin. Ihan keskeinen. Ilma sitä ei laihtumista taphdu.

3. Maailman paras laihtumisruokavalio
Maailman paras laihtumisruokavalio on se, joka sopii juuri sinulle. Jota jaksat noudattaa tästä ikuisuuksiin. Oman terveellisen ruokavaliosi voit koostaa juuri siten kuin sinun elämäntapaasi, persoonallisuuteesi ja mieltymyksiisi sopii.

4. Opettele tunnistamaan oikea nälkä
Sain juuri tänä aamuna hauskan sähköpostin. Päivi kirjoitti minulle:

"Yleensä kun puhutaan painon pudottamisesta, elämäntaparemontista jne., puhutaan siitä, että pitäisi syödä säännöllisesti, ettei nälkä pääse yllättämään. Tuo on ollut mulle iso ongelma ja kompastuskivi. Aina kun olen aloittanut uuden elämän ja päättänyt syödä järkevästi, olen alkanut noudattaa mantraa 'ei saa tulla nälkä - tai jos tulee niin sitten käy huonosti, koska nälkäisenä tulee ahmittua liikaa'. Tästä on seurannut se, että puputan pitkin päivää, ettei vaan tulisi nälkä. Ja paino ei taatusti putoa. Niinpä annoin piut paut näläntunteen pelkäämiselle. Esimerkki tältä päivältä: Söin aamupalan klo 9. Söin lounaan klo 12. Söin iltapalan klo 22. Klo 12-22 minulla oli kerran nälän tunne, mutta koska en ehtinyt syömään, se unohtui (ei välttämättä hyvä asia, mutta ei nyt mennä siihen). 'Ai mulla on nälkä? No, en mä tähän kuole."

Meillä jokaisella on oma sisäinen syömisrytmimme. Ylipainoisille saattaa olla hyväksi syödä säännöllisesti kellon mukaan kolmen tunnin välein. Tai sitten ei ole. Kolme isompaa ateriaa päivässä sopii monille. Ja aivan yhtä monet ovat selkeästi aamu- tai iltapainotteisesti syöviä. Tärkeintä on tiedostaa oma luontainen syömisrytmi, noudattaa sitä, ja ennen kaikkea oppia tunnistamaan oikea nälkä, ja erottamaan se tunne- tai tapanälästä.

5. Elä tässä ja nyt
Älä lykkää elämää, vaan elä tässä ja nyt. Rakasta itseäsi jo tänään. Rakasta itseäsi sellaisena kuin olet, ja hyväksy ajatus, että olet vielä matkalla tavoitteeseesi.

PS. Kuudes vinkki kuuluu: Hanki hyppynaru ja ala hyppiä!

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video