Alkuvoimaa luonnosta

Eturauhanen ja ruokavalio

Mitä kannattaa syödä, jotta eturauhanen pysyy kunnossa

Eturauhassairauksia on eniten länsimaissa, kuten Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Pienimmät luvut eturauhasairauksissa on puolestaan Aasian maissa, kuten Singaporessa(1,2).

Kun miehet muuttavat Aasiasta länsimaihin, on havaittu että tyypillisen länsimaisen ruokavalion ja rasvaisen ruoan vaikutus alkaa näkyä myös eturauhaseen liittyvissä vaivoissa(3). Ruokavalion merkitys kannattaa siis ottaa huomioon eturauhasen terveyden ylläpidossa.

Vihannekset ja eturauhasen liikakasvu

On todisteita siitä, että vähäisesti vihanneksia sisältävä ruokavalio on haitaksi eturauhaselle(4).

Amerikkalaisessa tutkimuksessa havaittiin, että miehet, jotka syövät paljon vihanneksia omaavat pienemmän riskin eturauhasen liikakasvuun(5).

Toinen tutkimus osoitti, että syömällä vähintään neljä kertaa päivässä vihanneksia voi vähentää riskiä eturauhasen liikakasvuun 32 prosentilla. Samassa tutkimuksessa havaittiin, että rasvaisen ruoan syönti lisäsi riskiä. Myös punaisen lihan syönti kasvatti riskiä eturauhasen liikakasvuun 38 prosentilla(6).

Mitä ruokia kannattaa syödä?

Margaret Rayman, Kay Gibbs ja Kay Dilley ovat kirjoittaneet kirjan Healthy Eating: Prostate Care Cookbook. Kirjassa esitellään ruokavalio, joka on hyväksi eturauhaselle.

Tällaiseen ruokavalioon sisältyvät vihannekset, kuten parsakaali, kukkakaali, ruusukaali ja keräkaali, sekä lehtikaali, kyssäkaali, vesikrassi. Hyviä ruokia ovat myös retiisi, purjo, sipuli ja valkosipuli. Vaihtoehtoja on siis monia, joten makua ruokavaliosta ei varmasti jää puuttumaan.

Kannattaa myös syödä sinkkiä sisältäviä ruokia. Sinkin hyödyt eturauhaselle ovat kiistattomat, niistä on tehty lukuisia tutkimuksia. Äyriäiset, kurpitsan siemenet, pinjan siemenet, pekaanipähkinät, kala ja kananmunat ovat hyviä sinkin lähteitä. Alkoholi vähentää sinkin määrää kehossa, joten kannattaa pitää alkoholin käyttö mahdollisimman vähissä.

Tyydyttyneet rasvat eivät ole ylipäätäänsäkään terveellisiä ja tutkimuksen mukaan ne eivät ole etenkään eturauhaselle(7). Hyviä, terveellisiä tyydyttymättömiä rasvoja saa pähkinöistä, siemenistä ja kalasta.

Lisää tietoa ja reseptejä eturauhaselle sopivasta ruokavaliosta saa aiemmin mainitusta kirjasta Prostate Care Cookbookista. Se on tällä hetkellä saatavilla vain englanninkielisenä kirjakaupoista.


Muita asioita, jotka on hyvä tietää

  • Ota sinkkiä, joka on erinomainen eturauhasen terveyttä ajatellen. Sinkkiä on paljon mm. oistereissa, kurpitsan siemenissä, kaurassa, herneissä, ohrassa, manteleissa, täysjyväriisissä, kananmunissa, omenissa ja sipulissa.
  • Välttämättömät rasvahapot auttavat vähentämään tulehdusta eturauhasessa. Omega-3-rasvahappoja saa pähkinöistä ja siemenistä tai Omega-3 ravintolisästä.
  • Kurpitsan siemenet sisältävät sekä sinkkiä, että välttämättömiä rasvahappoja
  • Alkoholin käyttö kannattaa pitää minimissä, sillä se aiheuttaa tulehdusta kehossa. Mitä enemmän tulehdustekijöitä on kehossa, sitä enemmän tulehdusta on myös eturauhasessa. Sokeri, prosessoitu ruoka (kuten pikaruoka) ja tupakointi myös lisäävät tulehdusta kehossa
  • Ylipaino pahentaa eturauhasen liikakasvun oireita. Sokerin, alkoholin ja prosessoidun ruoan vähentäminen auttaa samalla myös pudottamaan painoakin
  • Seksistä pidättäytyminen voi myös vaikuttaa negatiivisesti eturauhaseen

 

Tee eturauhastesti

Tee nopea testi, josta selviää eturauhasen terveystilanne. Testin voit tehdä tästä.

Tutkimusviitteet:

1. Zhu Y-P et al. Asian Journal of Andrology 2009; 11: 104-108.
2. Cheng I et al. Cancer Epidemiology 2005; 14: 1692-1696.
3. Tymchuk CN et al. Journal of Urology 2001; 166: 1185-9.
4. Bravi BF et al. Food groups and risk of benign prostatic hypertrophy Urology, 2006, vol. 67, pp. 73—79.
5. Rohrmann S et al. American J Clin Nutr 2007; 85: 523-529.
6. Kristal AR et al. American Journal of Epidemiology 2008; doi: 10. 1093/aje/kwn389.
7. The Prostate Care Cookbook, Professor Margaret Rayman, published by Kyle Cathie.
8. Leake A et al. J Steroid Biochem 1984; 20: 651-5, and Acta Endocrinol 1984; 105: 281-8

0 tuotetta ostoskorissa