background

Vinkit lapsen immuunijärjestelmän vahvistamiseksi

Lasten vs. aikuisten immuunijärjestelmä

Lasten immuunijärjestelmä ei ole yhtä vahva kuin aikuisten. Vauvalla on syntyessään varsin alkeellinen immuunijärjestelmä. Lapsen kasvaessa immuunijärjestelmä kehittyy ja se saavuttaa kypsyyden teini-iässä.

Miten lapsen immuunijärjestelmä taistelee infektioita vastaan?

Ensimmäisten elinkuukausien aikana vauva vastaanottaa immuunijärjestelmän soluja sekä infektioita vastaan taistelevia vasta-aineita imetyksen välityksellä. Tämä on luonnon tapa huolehtia vastasyntyneen terveydestä ja tämä on yksi syy sille miksi lasta tulisi imettää, jos se suinkin vain on mahdollista.

Lasten vanhetessa he altistuvat myöskin entistä enemmän erililaisille pöpöille. Vaikka on ikävä nähdä lapsen kärsivän flunssasta, tukkoisesta nenästä tai jopa kuumeesta, on tämä vain luonnon oma tapa kouluttaa nuorta immuunijärjestelmää.

Oppimisprosessi vie monia vuosia ja kestää pitkälle. Lapset ovat hyvin alttiita flunssalle, viruksille sekä muille sairauksille vielä ensimmäisinä kouluvuosinakin. Tästä johtuen huone täynnä alle 10 vuotiaita on täydellinen kasvualusta erilaisille pöpöille.

Kuinka lapsen immuunijärjestelmä kehittyy?

Immuunijärjestelmä koostuu elimistä, kudoksista, soluista sekä proteiineista.  Sen pääasiallinen tarkoitus on havaita ja tuhota kehoon päässeitä vieraita aineita.

Lapsien immuunijärjestelmä toimii samoin kuten aikuisten, mutta nuorella ja kokemattomalla immuunijärjestelmällä menee hieman enemmän aikaa oppia tunnistamaan erilaiset taudinaiheuttajat.

Eli kun lapsi altistuu jollekin pöpölle ensimmäistä kertaa, immuunijärjestelmän ei osaa vastata yhtä nopeasti tai tehokkaasti kuin silloin kuin sama pöpö iskee toista kertaa. Tämä immuunijärjestelmän kokemattomuus on pääsyys sille, miksi lapset ovat alttiimpia infektioille. Iän varttuessa immuunijärjestelmä näkee ja tunnistaa uusia viruksia ja alkaa toimia tehokkaammin. Tämä on myös syy sille, miksi harvemmin sairastamme tuhka- tai vesirokkoa kahdesti.

Elämän ensimmäisinä kuukausina äiti tukee lapsen vastustuskykyä siirtämällä hänen omaa vastustuskykyä lapselle imetyksen välityksellä. Imetys ei kuitenkaan jatku loputtomiin, joten miten voit auttaa lasta pysymään terveenä siihen saakka, kunnes immuunijärjestelmä on täysin kehittynyt?

Lapsen immuunijärjestelmän tehostaminen

Lapsen immuunijärjestelmän vahvistamiseen on monia käytännöllisiä ja hyödyllisiä tapoja:

1.    Varmista riittävä lepo – Me kaikki tiedämme kuinka hankalaa voi olla saada lapsi nukkumaan, mutta lepo on erityisen tärkeää kasvavalle lapselle. Lapset tarvitsevat keskimäärin 10-14 tuntia unta, mielellään viileässä ja pimeässä huoneessa. Lisäksi olisi hyvä minimoida häiriötekijät kuten tietokoneet, tabletit sekä älypuhelimet. 

2.    Raikas ilma ei maksa mitään – Luonnossa liikkuminen on yksi tehokkaimmista parannuskeinoista. Se on ilmaista, ja stimuloi immuunijärjestelmää tehokkaasti. Anna lapsen jousta, pyöräillä, kiipeillä ja tutkailla ympäristöä.

3.    Vietä aikaa heidän kanssaan – Voi olla hyvin stressaavaa ja kiireistä kasvattaa lapsia, mutta älä pura stressiäsi tai turhautumista heihin. Lapsetkin voivat stressaantua. Opeta heitä rentoutumaan ja muista että lapsetkin tarvitsevat omaa aikaa. 

4.    Pidä yllä jonkinlaista rutiinia - Lapset tarvitsevat tasapainoisen ympäristön ja tietyn rutiinin luominen voi luoda turvallisuudentunnetta. Yhteiset päivälliset, kylvyt, tarinatuokiot sekä kotitehtävien tekeminen tiettyinä aikoina voivat olla hyvin hyödyllisiä. 

5.    Vähennä sokereita – Tutkimukset ovat osoittaneet, että sokerit pidättelevät immuunijärjestelmiä. Niissä ei ole myöskään juuri lainkaan hyviä ravintoaineita. Sokeri myös haittaa valkosolujaan toimintaa. 

6.    Huolehdi käsihygieniasta – Opeta lapsiasi, milloin ja kuinka kädet tulee pestä. Käsiä ei tulisi pestä vain ennen ruokailua tai vessassa käynnin jälkeen. Säännöllinen käsienpesu auttaa vähentämään päivän mittaan poimittujen pöpöjen määrää. Jos vettä ei ole saatavilla, käsidesi on hyvä vaihtoehto. 

7.    Ympäristö – Lapsi hyötyy terveellisestä elinympäristöstä. Tupakointi aiheuttaa haittaa niin itse tupakoijalle, kuin hänen ympärillä oleville ihmisille. Tupakan savu mm. ärsyttää ja tappaa kehon soluja. Lapset ovat alttiimpia savulle, sillä heidän vastustuskyky on heikompi.

Vastustuskykyä vahvistavat naposteltavat

On mahtavaa kuinka hyödyllisiä hedelmät ja kasvikset ovat immuunijärjestelmällemme.  Ruuat kuten parsakaali, porkkana, mansikat ja appelsiini sisältävät runsaasti c-vitamiinia, jonka tiedetään tehostavan vastustuskykyä.

Myös saksanpähkinät ovat hyödyllisiä sillä ne sisältävät omega-3 rasvahappoja. Vähärasvaiset lihat taas sisältävät sinkkiä, joka immuunijärjestelmän suojelemisen ohella tekee valkosoluista vahvempia.

Yli puolet immuunijärjestelmän soluista sijaitsee suolistossa. Prebioottiset ja probioottiset ruokien kuten esimerkiksi jugurtin on todistettu vahvistavan vastustuskykyä.

Antibioottien käyttöä tulisi vältellä viimeiseen saakka. Vaikka ne ovatkin hyödyllisiä, niiden turhanpäiväinen käyttö nuhan tai flunssan hoidossa voi tehdä lapsesta alttiimman sairauksille.

Lapset voivat olla hyvinkin nirsoja ruuan suhteen, joten on tärkeää löytää oikeanlainen tyyli ravinteikkaiden ruokien esittelyyn. Hyvä tapa on mm. tehdä lapselle pieniä naposteltavia lounaan tai päivällisen kylkeen.

Tässä muutama idea:

  • Vihannestikut – Esim. porkkana, paprika, kurkku, maissi ja selleri. Voit myös kokeilla niitten kanssa jotain dippiä, kuten vaikka humusta.
  • Rusinat – Helppo pikku naposteltava
  • Juusto – Juustoja löytyy useita erilaisia, joten löydät varmasti tyypin josta lapsesi pitää. Kokeile mm. juustodippiä (leipätikkujen kanssa), juustokuutioita ja suolakurkkua (80-luvun tyyliin hammastikuissa) tai vaikka juustotikkuja. Juustojen syöminen tuo myös lisää kalsiumia lapsen ruokavalioon.
  • Pähkinät – Osa lapsista voi olla allerginen näille herkuille, mutta suurimmalle osalle ne ovat ravinnerikkaita herkkuja. Saksanpähkinät lienevät parhaita, mutta mantelit ja muut pähkinät kelpaavat hyvin myöskin. Muista olla varovainen tarjotessasi pähkinöitä lapselle.
  • Hedelmät – Hedelmistä löytyy valinnanvaraa, joten eiköhän niiden joukosta jokin suosikki löydy. Hedelmä kepakot ovat hyvä tapa tutustuttaa hedelmiä lasten ruokavalioon.
  • Jugurtti – Probioottisten ominaisuuksien lisäksi, jugurtti on myös hyvä kalsiuminlähde. Vältä makeutettuja jugurtteja ja käytä sen sijaan maustamatonta jugurttia ja lisää siihen itse tuoreita hedelmiä tai marjoja. Voit myös pakastaa jugurtin ja käyttää sitä jäätelönkorvikkeena.

Terveystuotteet ja lisäravinteet lapsille

Antaaksesi lapsen immuunijärjestelmälle pienen lisätuen, voit kokeilla erilaisia terveystuotteita ja lisäravinteita.

Punahattua on perinteisesti käytetty immuunijärjestelmän tukemisessa. Vogelin uutuus Echinacea Purutabletti sopii yli 4-vuotiaille lapsille. Monet lapset pitävät purutableteistamme eniten, sillä ne maistuvat appelsiinille.

 

Lue lisää:

- Flunssan hoito

- Flunssan ehkäisy

- Immuunijärjestelmä

Echinacea Purutabletti

90 tabl.

€ 14,95

lisää ostoskoriin

Appelsiininmakuinen punahattutabletti koko perheelle.
Lue lisää

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video