background

Matalat vatsahapot

Mikä avuksi mataliin vatsahappoihin?

Matalat vatsahapot voivat olla monien ruoansulatusongelmien syynä. Vatsahappoja tarvitaan proteiinien ruoansulatukseen, jonka vuoksi ne voivat aiheuttaa vatsavaivoja, jos proteiinit eivät sula kunnolla. Huonosti sulanut ruoka voi johtaa moniin oireisiin, kuten turvotukseen, närästykseen ja ilmavaivoihin.

Jos kärsit näistä ongelmista, voi kyseessä olla se, että vatsahappoja ei ole riittävästi. Voit kokeilla näitä vinkkejä:

- Stressitasojen hallinta – akuutti stressi nostaa vatsahappojen määrää, mutta pitkään jatkuessa stressillä on päin vastainen vaikutus: se alentaa vatsahappojen määrää. Voit kokeilla esimerkiksi Avena Sativaa tai Passifloraa stressiin.
- Pureskele ruoka hyvin – ruoan pureskelu helpottaa ruoansulatusta, koska tällöin ruoansulatusentsyymejä erittyy runsaammin.
- Lisää kitkeriä salaatteja ennen pääruokaa – kitkerät kasvit, kuten endiivi ja sikuri auttavat lisäämään ruoansulatusnesteitä. Katso tästä video miten kitkerät kasvit vaikuttavat ruoansulatukseen.
- Sitruunamehu tai omenasiideriviinietikka – voit kokeilla sitruuna- tai limemehun tai omenasiideriviinietikan lisäämistä ruokavalioon. Näitä voi käyttää salaatinkastikkeissa tai veden seassa juomana.

Terveystuotteet

- Latva-artisokka on kitkerä kasvi, jota käytetään ruoansulatukseen paljon Etelä-Euroopassa. Cynara on latva-artisokkaa sisältävä uute, jota voi käyttää viisi minuuttia ennen ruokailua lisäämään ruoansulatusentsyymien määrää.
- Molkosan on maitohappokäytetty heratiiviste, jossa on runsaasti L+-maitohappoa. L+-maitohappo luo suotuisat olosuhteet maitohappobakteereille lisääntyä suolistossa. Myös maitohappobakteereja voi käyttää Molkosanin kanssa, koska tämä tehostaa niiden toimintaa.

 

Lue lisää:

 

Molkosan

500 ml

€ 14,90

lisää ostoskoriin

Molkosanissa on runsaasti vatsaa hellivää L+-maitohappoa.
Lue lisää

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video