background

Pienin askelin kohti suuria muutoksia

Sinikka Pakeman

Olemme ohittaneet taas kerran sen vuodenajan, jolloin lankeamme ’hyvällä syyllä’ mässäilemään. Se tuntuu hyvältä siihen saakka, kun vyötäröä alkaa kiristää ja omatunto ei lopeta nalkuttamista, että on tehtävä jotakin. Ensimmäinen askel on yleensä uudenvuodenlupaus painon pudotuksesta tai ylipäätään kunnon kohentamisesta. Lupaus sinänsä on jo positiivista, mutta toimeksipanon alkamisajankohta on usein hämärän peitossa ja monilta se jääkin sinne pysyvästi. Kun halutaan pudottaa painoa tai kohentaa kuntoa, jokainen tietää että muutosten on tapahduttava kahdella alueella; ruokavalio ja liikunta. Yksi korkeimpia kynnyksiä muutosten aloittamiseen on pelko. Pelko mistä?

Mitä on menetettävissä?
Suurimmalla osalla ihmisiä pelko nautinnon menetyksestä on ehkä yleisin. Suosituimmat makuelämykset saadaan aikaan syömällä makeita ja rasvaisia ruokia. Nautinnollisia elämyksiä haetaan myös alkoholista ja kofeiinista. Valitettava tosiasia on, että jos näitä aineita tai niitä sisältäviä ruokia nautitaan säännöllisesti jopa ylenpalttisesti tuloksena on terveyteen liittyviä ongelmia. Hyvä esimerkki on suklaapatukka tai pari jokaisena iltapäivänä pitämään mielen virkeänä. Löytyy myös monia muitakin syitä makean nauttimiseen, kuten mielipaha, ravinteiden puute, makean himo, väsymys jne. Kaikki ovat osaltaan jo oireita siitä, että liiallinen sokerin käyttö on järkyttänyt veren sokerin tasapainoa ja insuliinin toimintaa, joka puolestaan luo pohjaa mm. sellaisille ongelmille kuin metabolinen oireyhtymä (diabeteksen esiaste), käytös- ja mielialahäiriöt, immuniteetin heikkeneminen ja tietenkin ylipaino.

Kun haetaan elimistölle tasapainoa joko pudottamalla painoa tai kohentamalla yleistä hyvinvointia, on pidättäydyttävä tietyistä ruoka-aineista, kunnes tasapaino on saavutettu. Tasapaino tarkoittaa myös sitä, että esim. halu säännölliseen makean syöntiin häviää, joten itse voi täysin kontrolloida milloin sitä haluaa. Tasapainossa oleva elimistö on moninverroin suurempi nautinto kuin jokapäiväinen makean syönti. Tasapainotilasta rönsyilee sellaisia nautinnollisia asioita, kuten valtava energia, halu ja kiinnostus tehdä asioita, hyvä yleiskunto ja positiivinen mieliala. Jokaisen päätettäväksi jää haluaako pysyvän tasapainon vai hetkellisen hyvänolon tunteen. Jos valitaan tasapaino, menetykset ovat mitättömiä saavutuksiin nähden.

Muutokset vaativat liikaa?
Elämme eines- ja pikaruokien maailmassa, jossa aikaa ei ’tuhlata’ ruoanlaittoon. Yksi muutoksien tärkeä perusta on siinä, että nautitaan tuoretta ja mahdollisimman vähän käsiteltyä ravintoa. Näinhän tehtiin muutama vuosikymmen sitten, jolloin ihmisillä oli minimaalisen vähän mitään vempeleitä päivittäisen elämän apuna. Nykyään painamme nappia melkein kaikessa mitä teemme, ellei se ole mahdollista elämä on entistä kaoottisempaa. Niinpä ihmiset haluavat usein elämäntapa muutostenkin tapahtuvat melkein nappia painamalla. Olen terapeuttina nähnyt monia pettyneitä kasvoja, kun olen kertonut että oikotietä ei ole onneen, se täytyy itse raivata. Eli ei ole maagisia rituaaleja, dieettejä tai pillereitä ainakaan vielä, jotka auttavat saavuttamaan halutut tulokset hetkessä.

Ihminen on myös tapojensa orja; kaupasta haetaan päivä päivältä samat ruoka-aineet, joten ateriat pyörivät aina samoissa kuvioissa. Auta armias jos kauppias on muuttanut hyllyjärjestystä, eikä tuttuja ruoka-aineita löydykään tutuilta paikoilta!
Monipuolinen, terveellinen ja tuore ravinto on yksi ehto terveyden ja tasapainon saavuttamiselle. Ei auta jos ateria korvataan terveyskaupasta ostetulla energiapatukalla, puhumattakaan sipseillä, suklaalla, pullalla ja kahvilla. Koneistomme tarvitsee tiettyjä ravintoaineita sännöllisesti, päivittäin, että se toimisi tehokkaasti ja pysyisi tip-top kunnossa. Näihin ravintoaineisiin lukeutuvat välttämättömät aminohapot hyvistä proteiineista, välttämättömät rasvahapot kala- ja siemenöljyistä, vitamiinit ja hivenaineet, tuoreista kasvikunnan tuotteista ja täysjyväviljoista. Suuri osa ihmisistä ei saa edes tarvittavaa minimiä päivittäin, jolloin elimistön puutteet ilmenevät oireina, sairauksina ja ylipainona.

Terveellisen aterian valmistus ei vie paljoa aikaa ja kunhan on oppinut löytämään tuoreet raaka-aineet ’avautuu uusi makuelämysten maailma, josta ei ole paluuta’ lainatakseni erään asiakkaani sanoja.

Liikunnan pelko?
Yksinkertainen totuus on; ellemme liikuta kroppaamme, se toimii säästöliekillä eikä silloin ole toiveita onnistuneeseen painonpudotukseen, eikä hyvän kunnon saavuttamiseen.
Työssäni olen kuullut lukemattomia syitä, miksi säännöllinen liikunta ei onnistu. Paitsi, että joillakin on suoranainen viha liikuntaa kohtaan, syytetään olosuhteita; joko sataa, paistaa tai on liian kylmä, ei ole uimahallia tai muita mahdollisuuksia lähettyvillä, paikkoja kolottaa, sauvakävely ei maistu tai vain muuten ei huvita. Jos kyseessä on hiukankin liikuntakykyinen yksilö, melkein jokaisen syyn takana silloin piilee sohvaperunasyndrooma. Liikunta ei vaadi oikeastaan mitään, sillä jalkamme on luotu liikkumaan ja niiden avulla voimme tehdä jo ihmeitä.

Aloita pienestä saavuta suuria
Kärsimättömyys on meille monille tuttu juttu; haluamme kaiken nyt ja tässä. Muutosten tielle lähteminen tällä asenteella ei tuota tuloksia, ainakaan helposti. Kun laadin vastaanotollani asiakkaalleni ohjelman, tiedustelen mikä muutos olisi hänelle helpoin, koska siitä on aina hyvä aloittaa. Huolimatta siitä, että ohjelma saattaa sisältää useita muutoksia, edetään hitaasti mutta varmasti, sillä elimistön on totuttava niihin. Vaikka muutokset ovat terveydelle parempia vaihtoehtoja, huonovointinen elimistö saattaa reagoida aluksi negatiivisesti, jos liian monta asiaa muutetaan kerralla. Harva myös pystyy pitämään yllä kahvi, tupakka, sokeri ja pikaruokalakkoa menestyksellä, sillä muutamassa päivässä vierotusoireet saavat yliotteen. Toisaalta jos asettaa liian suuret vaatimukset, lipsahtelu entiseen lisääntyy ja tuntuu turhalta jatkaa muutosten tekoa lainkaan.

Salli itsesi muuttaa asia kerralla ja tee se hyvin, kun olet sinut muutoksen kanssa, on aika aloittaa uusi muutos. Vaikka se kuulostaa aikaavievältä, terveyttähän ei voi mitata rahassa, eikä myöskään ajassa.

Olkoon tämä vuosi meille jatkuvien, pienten muutosten ja suurten tulosten vuosi!

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video