background

Näin teet koronakotoilusta mukavampaa

  • Tilanteen hyväksyminen on ensimmäinen askel. Kotoa ei voi poistua, mutta kotoilusta voi pyrkiä tekemään mahdollisimman mukavaa.
  • Tee lista kotoisista asioista, jotka tekevät sinut onnelliseksi. Nyt on hyvä aika lukea kirjoja, jotka ovat unohtuneet hyllyyn, tai kokeilla reseptejä, joita et ole vielä ehtinyt toteuttaa. Tai kenties voisit kaivaa kaapista kutimen, vesivärit tai perhonsitomistarvikkeet, joita ei hetkeen ole tullut käytettyä. Käsillä tekeminen voi olla terapeuttista!
  • Säännöllisen päivärytmin ylläpitäminen auttaa pysymään kiinni normaalissa elämänmenossa. Moni kokee, että tuttuun aikaan herääminen sekä päivävaatteisiin pukeutuminen tuovat päivään rakennetta.
  • Terveellinen ruokavalio tukee hyvinvointia. Suklaakekseillä ja muilla herkuilla eläminen saattaa tuntua houkuttelevalta idealta, mutta kasvispainotteinen ja kuitupitoinen ruokavalio antaa enemmän energiaa ja tuo paremman olon.
  • Ajanvietettä voi löytää luonnon tarkkailusta. Esimerkiksi lintulaudan tai lintujen ruokinta-automaatin asentaminen pihalle tai parvekkeelle tuo katsomaetäisyydelle kauniita luontokappaleita, joiden puuhia on hauska seurata. Entä ovatko puiden lehdet jo hiirenkorvilla ja kukkivatko ensimmäiset krookukset? Luonto tarjoaa joka päivälle uutta ihasteltavaa, joka usein lumoaa myös lapset. Havainnoista voi pitää vaikkapa päiväkirjaa.
  • Myös liikunnasta on hyvä huolehtia. Jumpata ja tanssia voi vaikka omassa olohuoneessa. Netistä löytyy paljon treenivideoita, joiden avulla voi vaikkapa suorittaa joogatunnin tai opetella uusia liikuntamuotoja.
  • Muista juoda tarpeeksi vettä. Kehomme tarvitsee vettä, eikä kahvin tai teen kittaaminen aja samaa asiaa.
  • Musiikin kuuntelu tekee hyvää. Musiikilla voi esimerkiksi nostaa tai rauhoittaa mielialaa tai siitä voi saada lisäenergiaa vaikkapa siivouksen ajaksi. Lempiradiokanavaa kuunnellessa voi jopa tuntea tiettyä yhteisöllisyyttä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Spotifyyn voi luoda eri tilanteisiin sopivia soittolistoja ja niiden jakaminen kavereiden kanssa on helppo tapa tuottaa ystäville iloa etänä.
  • Meditoiminen ja siihen liittyvä rauhoittuminen ja hiljentyminen saattaa auttaa keskittymisessä ja henkisen hyvinvoinnin tukemisessa.
  • Nauru on mainio lääke. Komedioiden katsominen tai humorististen kirjojen lukeminen on siis paitsi hauskaa, myös terveellistä.
  • Yhteydenpito ystäviin ja läheisiin on nyt entistä tärkeämpää. Soita siskolle, kirjoita kirje kummitädille tai tekstaa tutulle! Kavereiden ja perheen kanssa muodostetut WhatsApp-ryhmät ovat helppo tapa jakaa päivän kuulumiset ja mietteet. Skype-puheluilla voit nähdä läheisesi, vaikka he olisivat kuinka kaukana.
  • Moni kokee erilaiset hengitysharjoitukset hyödyllisiksi. Syvään hengittäminen auttaa pysähtymään ja rauhoittumaan.
  • Mielialaa saattaa parantaa myös omien kiitollisuuden aiheiden listaaminen. Mistä kaikesta olet kiitollinen? Sen pohtiminen nostaa esiin elämän positiivisia asioita ja pieniä iloja.

 

 

 

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin