Näin tuet lapsen vastustuskykyä

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy
@AVogelSuomi


28.08.2020

Lasten immuunijärjestelmä ei ole yhtä vahva kuin aikuisten. Vauvalla on syntyessään varsin alkeellinen immuunijärjestelmä. Lapsen kasvaessa immuunijärjestelmä kehittyy ja se saavuttaa kypsyyden teini-iässä.

 

Miten lapsen immuunijärjestelmä taistelee infektioita vastaan?


Ensimmäisten elinkuukausien aikana vauva vastaanottaa immuunijärjestelmän soluja sekä infektioita vastaan taistelevia vasta-aineita imetyksen välityksellä. Tämä on luonnon tapa huolehtia vastasyntyneen terveydestä.

Lasten vanhetessa he altistuvat entistä enemmän erilaisille pöpöille. Vaikka on ikävä nähdä lapsen kärsivän flunssasta, tukkoisesta nenästä tai jopa kuumeesta, ne kehittävät nuorta immuunijärjestelmää. Lapset ovat hyvin alttiita flunssalle, viruksille sekä muille sairauksille vielä ensimmäisinä kouluvuosinakin. Tästä johtuen huone täynnä alle 10-vuotiaita on täydellinen kasvualusta erilaisille pöpöille.

 

Kuinka lapsen immuunijärjestelmä kehittyy?


Immuunijärjestelmä koostuu elimistä, kudoksista, soluista sekä proteiineista. Sen pääasiallinen tarkoitus on havaita ja tuhota kehoon päässeitä vieraita aineita.

Lasten immuunijärjestelmä toimii samoin kuten aikuisten, mutta nuorella ja kokemattomalla immuunijärjestelmällä menee hieman enemmän aikaa oppia tunnistamaan erilaiset taudinaiheuttajat.

Kun lapsi altistuu jollekin pöpölle ensimmäistä kertaa, immuunijärjestelmä ei osaa vastata yhtä nopeasti tai tehokkaasti kuin silloin kuin sama pöpö iskee toista kertaa. Tämä immuunijärjestelmän kokemattomuus on pääsyys sille, miksi lapset ovat alttiimpia infektioille. Iän varttuessa immuunijärjestelmä näkee ja tunnistaa uusia viruksia ja alkaa toimia tehokkaammin. 

Elämän ensimmäisinä kuukausina äiti tukee lapsen vastustuskykyä siirtämällä omaa vastustuskykyään lapselle imetyksen välityksellä. Imetys ei kuitenkaan jatku loputtomiin. Miten voit auttaa lasta pysymään terveenä siihen saakka, kunnes immuunijärjestelmä on täysin kehittynyt?

 

Lapsen immuunijärjestelmän tukeminen


Lapsen immuunijärjestelmän tukemiseen on monia käytännöllisiä ja hyödyllisiä tapoja:

 

1. Varmista riittävä lepo – Me kaikki tiedämme kuinka hankalaa voi olla saada lapsi nukkumaan, mutta lepo on erityisen tärkeää kasvavalle lapselle. Lapset tarvitsevat keskimäärin 10-14 tuntia unta, mielellään viileässä ja pimeässä huoneessa. Lisäksi olisi hyvä minimoida häiriötekijät kuten tietokoneet, tabletit sekä älypuhelimet.

 

2. Raikas ilma piristää – Luonnossa liikkuminen on yksi tehokkaimmista parannuskeinoista. Se on ilmaista, ja stimuloi immuunijärjestelmää tehokkaasti. Anna lapsen juosta, pyöräillä, kiipeillä ja tutkailla ympäristöä.

 

3. Rentoutuminen on tärkeää – Lapsiperheen arki voi olla stressaavaa niin vanhemmille kuin lapsillekin. Opeta lapsia rentoutumaan ja muista että hekin tarvitsevat omaa aikaa.

 

4. Pidä yllä jonkinlaista rutiinia - Lapset tarvitsevat tasapainoisen ympäristön ja tietyn rutiinin luominen voi luoda turvallisuudentunnetta. Yhteiset päivälliset, kylvyt, tarinatuokiot sekä kotitehtävien tekeminen tiettyinä aikoina voivat olla hyvin hyödyllisiä.

 

5. Vähennä sokereita – Sokerit voivat alentaa immuunijärjestelmän toimintaa. Niissä ei ole myöskään juuri lainkaan hyviä ravintoaineita. Sokeri myös haittaa valkosolujen toimintaa.

 

6. Huolehdi käsihygieniasta – Opeta lapsiasi, milloin ja kuinka kädet tulee pestä. Käsiä ei tulisi pestä vain ennen ruokailua tai vessassa käynnin jälkeen. Säännöllinen käsienpesu auttaa vähentämään päivän mittaan poimittujen pöpöjen määrää. Jos vettä ei ole saatavilla, käsidesi on hyvä vaihtoehto.

 

7. Savuton ympäristö – Lapsi hyötyy terveellisestä ja savuttomasta elinympäristöstä. Tupakointi aiheuttaa haittaa niin itse tupakoijalle kuin hänen ympärillä oleville ihmisille. Lapset ovat alttiimpia savulle, sillä heidän vastustuskykynsä on heikompi.

 

 

Vastustuskykyä vahvistavat naposteltavat


Hedelmät ja kasvikset ovat hyväksi immuunijärjestelmällemme. Esimerkiksi parsakaali, porkkana, mansikat ja appelsiini sisältävät runsaasti C-vitamiinia, jonka tiedetään tehostavan vastustuskykyä.

Myös saksanpähkinät ovat hyödyllisiä, sillä ne sisältävät omega-3-rasvahappoja. Vähärasvaiset lihat taas sisältävät sinkkiä, joka immuunijärjestelmän suojelemisen ohella tekee valkosoluista vahvempia.

Yli puolet immuunijärjestelmän soluista sijaitsee suolistossa. Prebioottisten ja probioottisten ruokien, esimerkiksi jogurtin, on todistettu vahvistavan vastustuskykyä.

 

Lapset voivat olla hyvinkin nirsoja ruuan suhteen, joten on tärkeää löytää oikeanlainen tyyli ravinteikkaiden ruokien esittelyyn. Hyvä tapa on mm. tehdä lapselle pieniä naposteltavia lounaan tai päivällisen kylkeen.

 

Tässä muutama idea:

 

Vihannestikut – Esimerkiksi porkkana, paprika, kurkku, maissi ja selleri tikuiksi paloiteltuna. Voit myös kokeilla niiden kanssa jotain dippiä, kuten vaikkapa hummusta. Esimerkiksi kirkkaan pinkki punajuurihummus näyttää houkuttelevalta!
Rusinat – Helppo pikku naposteltava
Juusto – Juustoja löytyy useita erilaisia, joten löydät varmasti jonkin, josta lapsesi pitää. Kokeile mm. juustodippiä (leipätikkujen kanssa), juustokuutioita ja suolakurkkua (80-luvun tyyliin hammastikuissa) tai vaikka juustotikkuja. Juustojen syöminen tuo myös lisää kalsiumia lapsen ruokavalioon.
Pähkinät – Osa lapsista voi olla allerginen näille herkuille, mutta suurimmalle osalle ne ovat ravinnerikkaita herkkuja. Muista olla varovainen tarjotessasi pähkinöitä lapselle.
Hedelmät ja marjat – Näistä löytyy valinnanvaraa, joten niiden joukosta löytyy varmasti joka lapselle jokin suosikki. 
Jogurtti – Probioottisten ominaisuuksien lisäksi jogurtti on myös hyvä kalsiumin lähde. Vältä makeutettuja jogurtteja ja käytä sen sijaan maustamatonta jogurttia, johon lisäät itse tuoreita hedelmiä tai marjoja. Voit myös pakastaa jogurtin, jolloin se toimii terveellisempänä vaihtoehtona jäätelölle.

 

 


Punahattu tukee vastustuskykyä


Erityisesti flunssakaudella voi olla hyvä antaa lapsen vastustuskyvylle hieman lisätukea. Punahattua on perinteisesti käytetty immuunijärjestelmän tukemisessa. Tuoreesta punahatusta valmistettu Echinacea Purutabletti sopii yli 4-vuotiaille lapsille. Monille nämä appelsiininmakuiset purutabletit maistuvat mainiosti!

 

 

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin