Mitä apua probiooteista on immuunijärjestelmälle?

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy
@AVogelSuomi


09.09.2020

Ystävälliset bakteerit ja suolisto

 

Ruoansulatusjärjestelmässäsi vallitsee herkkä tasapaino hyvien ja pahojen bakteerien välillä. Hyvät bakteerit auttavat sulattamaan ruokaa kunnolla, tasapainottavat pH-arvoa ja pitävät patogeenit eli taudinaiheuttajat aisoissa. Tämä auttaa estämään ummetuksen, ilmavaivojen, ärtyvän suolen oireyhtymän ja turvotuksen kaltaisia ongelmia.

 

Epäterveellinen ruokavalio ja stressi voivat laskea hyvien bakteerien määrää, jolloin huonot bakteerit ja hiivat, esimerkiksi candida, saavat vallan. Tämä voi laukaista ruoansulatusongelmia ja jopa hiivatulehduksen.

 

Ylläpitääkseen hyviä suolistobakteereja moni ihminen lisää probiootteja ruokavalioonsa. Hyviä lähteitä ovat esimerkiksi maitohappokäytetyt ruoat, jogurtit ja probioottiset ravintolisät. Voiko näillä probiooteilla olla muitakin hyötyjä kuin ruoansulatuksen parantaminen?

 

 

Kuinka suolisto ja immuunijärjestelmä liittyvät toisiinsa?

 

Suolistollasi ja immuunijärjestelmälläsi on läheinen yhteys. Jopa 70 - 80 % immuunijärjestelmän soluista sijaitsee suolistossa, joten suoliston terveys vaikuttaa koko immuunijärjestelmän terveyteen. Onneton ja tahmeasti toimiva suolisto heikentää immuunijärjestelmän toimintaa ja altistaa siten flunssille ja muille infektioille. 

 

Lisäksi suolisto on avainasemassa ruoansulatuksessa ja sitä kautta vitamiinien, mineraalien ja muiden ravinteiden riittävässä imeytymisessä. Näistä monet ovat elintärkeitä immuunijärjestelmän toiminnan kannalta.

 

Kuinka suoliston bakteerikannan parantaminen tukee immuunijärjestelmää?

 

Hyvien suolistobakteerien päätehtävät ovat ruoansulatuksen avittaminen ja huonojen bakteerien pitäminen aisoissa. Molemmat ovat hyödyksi immuunijärjestelmälle. Erään tutkimuksen mukaan urheilijat, jotka käyttivät probiootteja päivittäin, sairastivat 40 % vähemmän flunssia kuin lumevalmistetta käyttäneet.

 

Kuinka suolistosi hyvä bakteerifloora sitten tukee vastustuskykyäsi? Ensinnäkin se auttaa ruoan tehokkaassa pilkkomisessa ja ravinteiden imeytymisessä. Näin saat suurimman hyödyn terveellisestä ruokavaliostasi! Vaikka mutustaisit millaisen kasan appelsiineja, ei niiden sisältämästä C-vitamiinista nimittäin ole sinulle hyötyä, ellei se imeydy asianmukaisesti.

 

Hyvät bakteerit myös suojaavat elimistöäsi haitallisilta bakteereilta. Emme elä steriilissä ympäristössä, joten joudumme jatkuvasti kosketuksiin haitallisten bakteerien kanssa. Niitä on niin ruoassa, käsissämme kuin ruokailuvälineissämmekin. Suun kautta nautitut taudinaiheuttajat joutuvat kuitenkin yleensä hyvien bakteerien nitistämäksi. Lisäksi hyvät bakteerit estävät haitallisten bakteerien kasvua pelkällä läsnäolollaan: kun ne vievät suolistossa olevan tilan ja käyttävät kaiken ravinnon, ei haitallisille bakteereille jää elintilaa tai ravintoa. Näin immuunijärjestelmän solut voivat keskittyä taistelemaan muita tulehduksia, esimerkiksi hengitystieinfektioita vastaan.

 

Hyvä suolistobakteeripopulaatio myös auttaa ruoansulatusjärjestelmää pysymään paremmassa kunnossa pitämällä tulehdukset aisoissa, tasapainottamalla koko ruoansulatuskanavan pH-arvoa ja helpottamalla ärtyvän suolen oireyhtymän kaltaisia ruoansulatusongelmia. Tämä luo immuunijärjestelmäsi soluille paremmat elinolosuhteet, joissa niiden on helpompi kukoistaa.

 

 

Luonnollisia probioottien lähteitä

 

Probiootteja löytyy monista ruoista, joten saattaa olla terveellistä lisätä näitä ruokavalioosi. Hyviä probioottien luonnollisia lähteitä ovat fermentoidut eli hapatetut ruoka-aineet, kuten kimchi, hapankaali, misokeitto, omenaviinietikka, hapankurkut ja tempeh. Probioottisia maitohappobakteerikantoja myös lisätään moniin jogurtteihin, mutta nämä saattavat sisältää lisäksi paljon sokeria.

 

Probioottiset ravintolisät

 

Probioottiset ravintolisät ovat mainio tapa varmistaa, että saat riittävästi hyviä bakteereja. Ravintolisän rinnalla kannattaa nauttia Molkosan-heratiivistettä, sillä se sisältää runsaasti L+-maitohappoa, joka auttaa luomaan sopivan ympäristön hyville bakteereille. Mikäli perinteinen Molkosan ei ole makuusi, voit kokeilla Molkosan Fruitia, jossa on maitohappokäytetyn heratiivisteen lisäksi antioksidanttipitoista marja-aroniaa ja granaattiomenaa. Molkosan Fruitiin on lisätty kalsiumia, joka edistää ruoansulatusentsyymien normaalia toimintaa.

 

 

 

Ruokavaliolla on väliä

 

Jos käytät probioottisia ravintolisiä, on tärkeää tarkastella myös ruokavaliotasi. Mikäli ruokavaliosi nimittäin nitistää hyvät bakteerit, se tekee samoin myös popsimillesi probiooteille.

 

Ruokavalion parantamisesta voi olla paljon apua, joten syö runsaasti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, vähärasvaisia proteiinin lähteitä, kuitupitoisia hiilihydraattien lähteitä ja terveellisiä rasvoja. Vähennä sokerin ja jalostettujen hiilihydraattien kuten valkoisen leivän käyttöä, sillä ne eivät ole hyväksi suoliston bakteeriflooralle. Yritä myös vähentää tulehdusta aiheuttavien ruoka-aineiden, kuten alkoholin, maitotuotteiden ja punaisen lihan käyttöä.

 

Ruokasivuiltamme löydät paljon terveellisiä, monipuolisia ja kasvispainotteisia reseptejä!

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin