background

Hyvät rasvahapot

Rasvahappojen lähteet

Omega-3 sarjan, supertyydyttymättömät rasvahapot

Alfalinoleenihappo on välttämätön rasvahappo (omega-3), jonka parhaita lähteitä ovat pellavan- ja hampunsiement sekä niiden öljyt, soijapavut, saksanpähkinät, kurpitsansiemenet ja vihreälehtiset vihannekset. Kasvikunnan lähteistä pellavasiemenöljy sisältää eniten alfalinoleenihappoa.

Stearidonihapon (SDA) paras lähde on mustaherukan siemenet.

Eikosapentaeeni- (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA) elimistö pystyy valmistamaan alfalinoleenihaposta, mutta sitä löytyy myös kylmän veden rasvaisista kaloista, esim. lohi, kirjolohi, makrilli ja silli.

Omega-6 sarjan, monityydyttymättömät rasvahapot

Linolihappo on toinen välttämätön rasvahappo, jota saa mm. auringonkukan- hampun- seesamin- ja pellavansiemenistä sekä soijapavusta, saksanpähkinästä, sekä niiden öljyistä.

Gamma linoleenihapon (GLA) lähteisiin lukeutuvat kitupellavan- ja  mustaherukan siemenet ja niiden öljyt sekä helokkiöljy.

Dihomogammalinolihapon (DGLA) paras lähde on äidinmaito.

Arakidonihappoa (AA)  syntyy elimistössä linolihaposta ja lisäksi sitä saa lihasta ja muista eläinperäisistä tuotteista.

Omega-9 sarjan, kertatyydyttymättömät rasvahapot

Omega-9 sarjan rasvahapot eivät ole ns. välttämättömiä rasvahappoja, mutta ne sisältävät terveydelle tärkeää öljyhappoa ja varsinkin oliiviöljyssä on todettu olevan runsaasti fytoravintoaineita, joiden tiedetään tukevan mm. immuniteettia.

Öljyhappoa (OA) on runsaasti oliivi- avokado- manteli- cashew- ja maapähkinäöljyissä.

Omega-7 sarjan rasvahapot

Omega-7 rasvahapot eivät myöskään ole ns. välttämättömiä rasvahappoja, koska elimistö voi niitä itse valmistaa, kuten se voi valmistaa omega-9 sarjan rasvahappoja. Kookospähkinäöljy sisältää omega-7 rasvahappoja sekä tutkimusten mukaan muita kasvisravinteita ja yhdisteitä, joilla on positiivisia terveysvaikutuksia. Lisäksi kookosrasva kestää korkeitakin lämpötiloja ja sopii sen vuoksi esim. paistamiseen.


Sinikka Pakeman

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin