Alkuvoimaa luonnosta
 

Emme aina tule ajatelleeksi kuinka tärkeä näkökyky on ja miten se vaikuttaa jopa mielialaamme. Kun näemme kauniin järvimaiseman, kesäisen kukkapellon, metsän vihreyden, lasten iloiset ilmeet, katsomme elokuvaa tai luemme hyvää kirjaa tulemme iloiselle mielelle näkemästämme.

Miksi silmät rasittuvat?
Vaikka silmät on jatkuvassa käytössä, niitä käytetään hyvin yksipuolisesti. Kun tuijottaa päivät tietokoneen ruutua tai lukee pientä tekstiä huomaa, että kaukonäkö alkaa tuntua sumealta. Jos viettää paljon aikaa sisätiloissa, silmät eivät saa silloin riittävästi luonnollista päivänvaloa, jolloin silmien täytyy sopeutua neon- tai keinovaloon.

Tiedämme, että stressi vaikuttaa monin tavoin terveyteen, mutta se voi vahingoittaa myös näköä. Pienet silmässä toimivat lihakset voivat myös kärsiä jännityksestä ja se voi johtaa siihen, ettei silmä pysty tarkentamaan kaukana oleviin kohteisiin. Usein ajatellaan, että kaukonäkö on heikentymässä.

Ravinteiden, kuten vitamiinien C ja E, puute voi alentaa silmän antioksidatiivista suojaa ja aiheuttaa silmäongelmia esim. C-vitamiinin puutteen epäillään liittyvän harmaakaihin kehitykseen.

Altistuminen erilaisille ärsykkeille saa silmät vuotamaan samaan tapaan kuin nenä alkaa tuottamaan limaa. Veden on tarkoitus huuhdella ärsykkeitä pois silmistä ja on samalla tärkeä silmän suojamekanismi.

Jos silmät vuotavat jatkuvasti, ympäristössä tai ruokavaliossa on jotain sinulle epäsopivaa.

Mitä tehdä?
Ruokavaliosta kannattaa jättää pois maitotuotteet ja katsoa auttako se silmien vuotamiseen.

Jos työskentelet päivittäin tietokoneen ruudun ääressä, ota silmää suojaavia antioksidantteja ja nauti silmiä vaihvistavia ravintoaineita kuten esim. mustikkaa.

Rentoudu! Poistu hetkeksi tietokoneen, kirjojen ja TV:n äärestä. Mene ulos raittiisen ilmaan kävelylle, katsele ylös taivaalle tai kauas horisonttiin. Harjoita kaukonäköäsi, sillä silmän lihakset kaipaavat treeniä siinä missä kehon muutkin lihakset. Tässä muutama tapa vahvistaa silmiä ja helpottaa silmälihasten jännitystä.

Harjoitus 1

  • pidä kynää tai sormeasi noin 15 cm:n päästä nenästäsi

  • keskitä katseesi kynään (tai sormeen), hengitä syvään sisään ja rauhallisesti ulos. Kohdista katse seuraavaksi johonkin noin 3 metrin päässä olevaan kohteeseen. Hengitä syvään sisään ja rauhallisesti ulos. Voit toistaa tämän 10-15 kertaa päivässä.

Harjoitus 2

  • laita kyynärpäät pöydälle, kämmenet ylöspäin. Laske pääsi käsiin niin, että kulmakarvat ovat kämmenpohjien

  • kohdalla ja sormet ojentuvat otsalle.

  • sulje silmät, syvä sisäänhengitys, pidätä hengitystä noin 4 sekuntia ja hengitä ulos. Jatka tätä syvähengitystä

  • noin 15-30 sekuntia.



tulostaprint-icon

0 tuotetta ostoskorissa