background

Pidä huolta sydämestäsi

Sydän ja stressi
Stressi on todellinen sydämen syöjä. Siksi tasapainoisen elämänrytmin merkitystä ei voi liikaa korostaa. Nuku ja lepää tarpeeksi. Rentoudu liikkumalla luonnossa, kuuntelemalla musiikkia tai vaikkapa hoitamalla puutarhaa. Opettele rauhoittamaan mielesi.

Sydän ja ravinto
Reilu ylipaino, tupakointi samoin kuin runsas alkoholin käyttö ovat sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä. Terveet elämäntavat auttavat verisuoniakin pysymään terveinä. Vähäsuolainen, täysiarvoinen ruokavalio on tehokkain keino pitää verisuonet terveinä. Vähäsuolaisempaan ruokaan totuttelua voit helpottaa käyttämällä runsaasti mausteyrttejä. Maustamalla yrteillä hyötyy samalla niiden monista terveysvaikutuksista.

Alfred Vogel suositteli täysjyväriisiä verenpainetta normalisoivaan ruokavalioon. Syö useampi täysjyväriisiateria viikossa tai pidä viikon riisikuuri!

Syö tomaatteja (myös ketsuppina!) ja vesimelonia. Ne sisältävät lykopeenia, jonka on todettu suojaavan sydäntä.

Punaisissa viinirypäleissä on runsaasti antioksidantteina toimivia flavonoideja. Lasillinen punaviiniä tai 1-3 dl alkoholitonta luomurypälemehua päivässä tukee verisuonien pysymistä kimmoisina ja antaa sydämelle sen tarvitsemaa kaliumia ja magnesiumia.

Sydän ja orapihlaja
Orapihlaja-uute Crataegus tukee sydämen toimintaa sekä lisää sen supistusvoimaa. Kun sydämen toiminta paranee se vaikuttaa tasoittavasti myös verenpaineeseen. Jos verenpaineesi on lievästi koholla, muuta ruokavaliotasi ja ryhdy nauttimaan orapihlajauutetta.

Crataegusta ei suositella käytettäväksi yhtä aikaa muiden sydänlääkkeiden kanssa ilman konsultointia oman lääkärin kanssa.  Joissakin tapauksissa se saattaa vahvistaa lääkkeen vaikutusta.

Orapihlaja ja urheilijat
Orapihlajaa suositellaan sydämen vajaatoimintaan ja yleensäkin vahvistamaan väsynyttä sydäntä. Mutta se auttaa myös kuntoilijan sydäntä mm. palautumisessa rankan treenin jälkeen. Orapihlaja tehostaa solujen hapensaantia ja mukauttaa sydäntä ja muuta elimistöä rasitus- ja stressitilanteisiin sekä niistä palautumiseen.


Crataegus

50 ml

€ 13,50

lisää ostoskoriin

Crataegus on perinteinen kasvirohdosvalmiste ikääntymisestä johtuviin ja hermostoperäisiin …
Lue lisää

Täysjyväriisi, luomu

1000 g (norm. hinta 7,90)

€ 6,50

lisää ostoskoriin

Täysjyväriisi on hyvänmakuista ja erittäin täyttävää. Maukas täysjyväriisi sopii …
Lue lisää

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video