Vastustuskykyä tukevat aamurutiinit

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy
@AVogelSuomi


12.11.2020

 

1. Liiku

 

Jos haluat vastustuskykysi pysyvän pirteänä, liikunta on elintärkeää. Se tukee vastustuskykyäsi laittamalla valkosolut virtaamaan kehosi läpi nopeammin, jolloin immuunijärjestelmäsi on paremmin valmistautunut taistelemaan tulehduksia vastaan. Liikunta auttaa karkottamaan bakteereja keuhkoista ja hengitysteistä ja liikunnan aiheuttama hetkellinen kehonlämpötilan nousu saattaa vaikuttaa bakteerien kasvuun ehkäisevästi.

 

Tutkimusten mukaan liikuntaa kannattaa harrastaa aamulla, sillä silloin pidät todennäköisemmin kiinni uusista terveellisistä aamurutiineistasi. Iltaan mennessä olet ehtinyt keksiä miljoona tekosyytä jättää liikkuminen väliin, mutta aamulla et ole tarpeeksi hereillä vältelläksesi sitä.

 

Aamuliikunta myös parantaa terveyttäsi yleisesti. Kun yleisterveytesi toimii hyvin, immuunivasteesi aktivoituvat tehokkaasti ja mahdollisuutesi torjua taudinaiheuttajia ovat paremmat. Kun liikut heti aamulla, aineenvaihduntasi aktivoituu koko loppupäiväksi, joten poltat enemmän kaloreita ja tunnet olosi elinvoimaisemmaksi ja energisemmäksi. Liikunta auttaa alentamaan stressitasoja ja pysymään terveellisessä painossa, ja nämä puolestaan seikat tukevat tervettä immuunijärjestelmää.

 

Vinkki: kestää vähintään kaksi kuukautta tehdä uudesta rutiinista tapa. Tapojen muodostumiseen perehtyneiden tutkimusten mukaan kestää noin 2 – 8 kuukautta, ennen kuin suoritat uuden rutiinisi automaattisesti. Kannattaa siis sinnitellä ensimmäiset kuukaudet, vaikka tuntuisikin hankalalta: pitkäikäisten tapojen luominen vie aikaa, mutta on sen arvoista.

 

 

2. Meditoi

 

Meditaation monista hyödyllisistä vaikutuksista on yhä enemmän tutkittua tietoa. Sen tarkka vaikutusmekanismi ei vielä ole selvillä, mutta sen tiedetään laukaisevan kehomme rentoutumisvasteen, joka puolestaan vähentää stressihormoneja ja palauttaa kehomme tasapainon, jolloin elimistö pystyy tehokkaasti taistelemaan taudinaiheuttajia vastaan.

Tutkimusten mukaan meditaatio voi lisätä onnellisuutta ja positiivisuutta pitkävaikutteisesti. Kannattaa siis ottaa aikaa sille. On olemassa sanonta "Jos olet liian kiireinen meditoimaan viisi minuuttia, sinun kannattaa meditoida tunti!". Jo viisi minuuttia meditaatiota päivässä riittää tekemään positiivisen vaikutuksen päivääsi, viikkoosi, kuukauteesi ja jopa elämääsi.

 

Jos et ole aiemmin meditoinut, saattaa aluksi olla hyödyllistä seurata nauhoitusta opastetusta meditaatiosta. On olemassa paljon ilmaisia meditaatiosovelluksia, jotka voit ladata puhelimeesi. Yksi esimerkki on Insight Timer, josta löytyy sisältöä ja harjoituksia myös suomeksi. Myös YouTubesta löytyy opastettuja meditaatiovideoita.

 

Vinkki: tutkimuksen mukaan uuden tapasi pitkän aikavälin menestykseen ei vaikuta se, jos pari kertaa jää välistä. Älä siis murehdi, jos aamuinen meditaatiohetki jää muutaman kerran pitämättä.

 

 

3. Nauti tasapainoinen aamiainen

 

Olet varmaan jo kuullut, että aamiainen on päivän tärkein ateria. Aamiainen asettaa verensokeritasosi päivän ensimmäisen puolikkaan ajaksi. Ihanteellisesti sen pitäisi tarjota tarpeeksi energiaa, jotta jaksat porskuttaa lounaaseen asti.

 

Jos aamiaisesi kuitenkin sisältää enemmän sokeria kuin proteiinia, saatat jäädä paitsi sen positiivisista vaikutuksista. Jos syöt sokeripitoisen aamiaisen, kehosi on vaikea käsitellä kaikkea sitä glukoosia, joka ruoasta virtaa elimistöösi. Tutkimusten mukaan korkeat glukoositasot ovat haitaksi tulehdusten torjunnan kannalta, joten yksipuolinen aamiainen on huono valinta vastustuskyvyllesi. Tarkista, ettei aamiaismuroissasi tai myslissäsi ole lisättyä sokeria ja pitäydy luonnollisissa sokerin lähteissä, kuten hedelmissä.

 

Hedelmät sisältävät vitamiineja ja muita ravinteita, jotka tukevat vastustuskykyä ja terveyttä. Lisää päälle esimerkiksi kreikkalaista jogurttia, nokare maapähkinävoita ja ripaus hampunsiemeniä. Vaihtelu virkistää: taiteile toisinaan aamiaiseksi hedelmäistä tuorepuuroa tai raikas smoothie bowl!

 

 

4. Muista ravintolisät

 

Tutkimusten mukaan tietyt vitamiinit ja ravinteet saattavat parantaa immuunivastetta ja suojata sairauksilta. Tunnetuimpia vastustuskykyä tukevia ravintoaineita ovat sinkki ja C- ja D-vitamiinit, mutta myös monilla muilla on osuutta asiaan. Tämän takia myös monipuolinen ruokavalio auttaa immuunijärjestelmää kukoistamaan.

 

Myös punahatusta (Echinacea purpurea) on tutkitusti apua. Esimerkiksi Echinacea Purutabletti soveltuu tukemaan koko perheen vastustuskykyä, sillä se sopii myös lapsille nelivuotiaasta alkaen. Echinacea-Salvia kurkkusuihke puolestaan on punahattua ja salviaa sisältävä suihke, joka tukee vastustuskykyä ja rauhoittaa nielua. Se on helppo pitää aina mukana ja sen kätevä suutin ohjaa suihkeen suoraan nieluun. 

 

 

Lähteitä (englanniksi)

 

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29315892/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4826769/
onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ejsp.674
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30334499/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17027886/

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin