Alkuvoimaa luonnosta
 
Turvotusta

 

Harvat ihmiset ovat tietoisia kuinka suuri merkitys terveellä suolistolla on hyvinvointiimme. Kuitenkin 70% vastustuskyvystämme liittyy ruoansulatukseen. Syömme elämämme aikana tonneittain ruokaa, joka kulkee suoliston läpi. Suolistossa haitalliset aineet käsitellään. Jotta suoli voi toimia tehokkaasti mikrobikannan täytyy olla kunnossa, sen merkitys on elintärkeä suoliston toiminalle. Jos mikrobien elinolosuhteet häiriintyvät suolen tasapaino järkkyy ja siitä voi seurata erilaisia sairauksia.  Ensimmäiset oireet häiriintyneestä ruoansulatuksesta ovat vatsakivut ja ilmavaivat. Yleisiä vatsavaivoja ovat mm. ummetus, ripuli ja ilmavaivat.

Ummetus

Noin 30-60% väestöstä kärsii ummetuksesta. Naisilla se on kaksi kertaa yleisempää kuin miehillä. Syynä on usein liikunnan puute, vähäinen kuidun ja nesteen saanti. Lievää ummetusta voi hoitaa "huuhtelemalla" suolta juomalla lasi vettä aamuisin ja lisäämällä kuidun saantia. Suolen mikrobien elinolosuhteita voi parantaa nauttimalla L+maitohappoisia tuotteita. Myös erilaisia laksatiiveja voi käyttää, mutta vain lyhyen aikaa ettei elimistö totu niiden käyttöön ja laiskistu entisestään.

Ripuli

Ripulia aiheuttaa mm. erilaiset tulehdukset, hermostuneisuus, stressi, lääkkeet (esim. antibiootit), ruokaintoleranssit. Ärtynyttä suolta on hyvä rauhoittaa syömällä mietoa, rauhoittavaa ruokaa kuten kasvislientä (esim. Herbamare), kauravelliä, korppuja, raastettua omenaa, banaania, kokojyvä riisiä, perunaa. L+-maitohappo ja jugurtti puolestaan rakentavat bakteerikannalle hyvät toimintaolosuhteet suoleen.

Ilmavaivat

Ilmavaivat johtuvat usein bakteerien liikakasvusta suolessa, riittämättömästä ruoasulatuksesta ja liiasta suolikaasujen muodostuksesta. Ilmavaivojen ehkäisyyn on muutama yksinkertainen neuvo joita kannattaa ensin kokeilla. Vältä ruokia jotka aiheuttavat ilmavaivoja, syö hitaasti, pureskele kunnolla, kokeile ensyymivalmisteita  tai ilmavaivoja ehkäiseviä kasveja kuten fenkolia ja kuminaa, aktivoi ruoansulatusta L+-maitohapolla (esim. Molkosan).

Lue lisää artikkeleita vatsasta ja ravinnosta:

 

tulostaprint-icon

0 tuotetta ostoskorissa