background

Vinkkejä kipuilevan mahan hoitoon

Kun turvottaa

Syynä voi olla laktoosi-intoleranssi, kuukautiset tai ovulaatio, krooniset tulehdukset ja bakteerien liikakasvu tai ärtyneen suolen oireyhtymä. Turvotukseen liittyy joskus ruoansulatuskanavan kaasunmuodostuksesta tai kouristustilasta johtuvia kipuja. Vatsan oireilu voi liittyä myös paniikkihäiriöön, masennukseen tai ahdistuneisuuteen.

Kokeile turvotusta aiheuttavien ruoka-aineiden, kuten papujen, herneiden, kaalin ja banaanin poistamista ruokavaliostasi. Myös valkuaisaineet, kuten liha, kala, kananmunat ja soija voivat aiheuttaa turvotusta. Kofeiini, viljojen ja leseiden sisältämä liukenematon kuitu sekä runsas rasvankäyttö voivat myös pahentaa suolisto-oireita. Jos turvotuksesi johtuu liiallisesta nesteenkerääntymisestä, nauti nesteitä poistavaa yrttiteetä (koivu, peltokorte, nokkonen) tai Solidago-kultapiisku-uutetta.

Jos suoli on ärtynyt, voivat paksusuolessa fermentoituvat lyhytketjuiset eli ns. FODMAP-hiilihydraatit aiheuttaa kipu- ja turvotusoireita. Muun muassa fruktoosi, sorbitoli, laktoosi, prebiootit, pulla, valkoinen leipä, keksit, ruisleipä, paprika, lanttu, kaalit, sipuli, purjo, parsa, omena, päärynä, sienet, pavut, hunaja, luumut, vesimeloni, rusinat sekä keinotekoiset makeutusaineet sisältävät näitä. Jos reagoit turvotuksella edellä mainittuihin, rajoita niiden nauttimista.


Kun närästää

Epäsäännöllinen ruokailu, alkoholinkäyttö ja tupakanpoltto aiheuttavat närästystä ja pahentavat vatsaoireita. Myös liian kylmä tai kuuma juoma tai sitrusmehu ovat haitaksi. Närästys liittyy tavallisesti mahalaukun liikahappoisuuteen. Mahan tai pohjukaissuolen limakalvo voi tulehtua liian happamuuden tai ruuansulatusnesteiden vaikutuksesta. Joskus hapanta mahanestettä voi myös karata mahalaukusta ruokatorveen.

Närästyksen oireita voit helpottaa ruokailu- ja elämäntapoja muuttamalla. Vältä rasvaista ruokaa, kahvia, suklaata, valkosipulia, tomaattia, sitrushedelmiä ja piparminttua. Pidä kirjaa ruoka-aineista, jotka aiheuttavat oireita, jotta muistat välttää niitä jatkossa. Syö usein ja vähän kerrallaan. Juo Molkosania. Vältä iltasyömistä ja tulehduskipulääkkeitä. Kohottamalla sängynpäätyä 15 cm vähennät yöllisiä refluksioireita.

Molkosan

500 ml

€ 14,90

lisää ostoskoriin

Molkosanissa on runsaasti vatsaa hellivää L+-maitohappoa.
Lue lisää

Solidago

50 ml

€ 13,90

lisää ostoskoriin

Solidago poistaa nestettä ja puhdistaa siten elimistöä. Se sopii erilaisiin puhdistaviin …
Lue lisää

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video