Hiusongelmia vaihdevuosina

asktheexpert
Varpu Tavi
@AVogelSuomi


20.05.2020

Vaihdevuosien aikana naisen hiukset usein ohenevat ja harvenevat. Ne saattavat jopa irrota tukkoina ja aiheuttaa pieniä paljaita läiskiä päälaelle tai ohimoille. Syy tähän on tutkijoiden mukaan hormonaalinen epätasapaino, estrogeenin ja progesteronin tuotannon väheneminen elimistössä. Nämä molemmat hormonit auttavat hiuksia kasvamaan nopeammin ja pysymään päässä pidempään.
Hiusongelmien syy ei kuitenkaan ole pelkästään tuo, vaan siihen voivat vaikuttaa monet muutkin tekijät. Tärkeimpinä stressi, jokin sairaus tai puutteet ravinteissa. Mikäli et halua käyttää synteettisiä hormonikorvaushoitoja, käytettävissäsi on elämäntapakeinoja, joilla hiusten kuntoa voi kohentaa.

 

HIUSONGELMIEN HOITO


1. Lievitä stressiä. Joogaa, meditoi, kävele metsässä ja ennen kaikkea ota omaa aikaa. Aikaa olla vain rauhassa itseksesi ja itsellesi!


2. Liiku. Ota fyysinen harjoittelu (mikä tahansa liikkumisen laji, joka tuntuu omalta) jokapäiväiseksi. Liikunta parantaa verenkiertoa, unen laatua ja lisää mielihyvähormonien tuotantoa.


3. Syö monipuolisesti värejä. Perusta ruokavalio kasviksille, ja kiinnitä huomiota riittävään, muttei liian runsaaseen rasvojen saantiin. Käytä oliiviöljyä, mausta seesamiöljyllä, syö lohta, saksanpähkinöitä ja manteleita (kohtuullisesti, mikäli olet taipuvainen keräämään kiloja).

 

 

4. Nesteytä. Juo tarpeeksi huoneenlämpöistä vettä päivittäin. Riittävä veden määrä vaihtelee yksilöllisesti, yleisen terveydentilan ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Kahdeksan lasillista on hyvä lähtökohta useimmille. Jos olet kuten minä, eli keräät helposti nestettä kehoon, tarvitaan enemmän vettä.


5. Mikäli pitkät hiukset alkavat harventua, kannattaa lyhentää hiuksia. Niin kutsutut energialeikkaukset ovat tässä iässä hyvä keino saada hiuksia kauniimmiksi. Mikäli olet tähän asti käyttänyt synteettisiä hiusvärejä, lopeta niiden käyttäminen. Voit siirtyä kasviväreihin, mutta kannattaa muistaa, että niillekin voi herkistyä. Itse olen ensin värjännyt hiuksiani hyvin tummiksi synteettisillä väreillä, lopetin sen vaihdevuosien alkaessa, mutta kehitin sittemmin indigoallergian ja herkistyin hiukan myös hennalle. Nykyisin käytän yhdistelmää kasvivärejä, jolla hiukseni ovat sen väriset kuin ne luonnostaan ovat, ennen kuin aloitin niiden keinovärjäyksen. Vaaleammat hiukset ovat myös armollisemmat: päänahan ohenevat hiukset eivät niin pistä silmään.


6. Käytä hellävaraisia kasviperäisiä hiustenpesuaineita, äläkä pese hiuksia liian usein, se vain kuivattaa niitä.


7. Jos suinkin voit, lopeta hiustenkuivaimen ja käherryssaksien, piippausrautojen ym. käyttäminen. Ne vain kuluttavat hiuksia.


8. Jos syöt säännöllisesti lääkkeitä, keskustele lääkärisi kanssa, onko mahdollista että niillä on jokin vaikutus hiuksiisi.


9. Hiero aika ajoin päänahkaa öljyllä, jottei se kuivu ja jotta verenkierto paranee.


10. Pese ja huuhtele hiukset viileällä vedellä.

 

HIUSDETOX


Hiukset keräävät helposti jäämiä erilaisista kemikaaleista, myös hiustenpesuaineista ja hoitoaineista. Säännöllisin väliajoin kannattaa tehdä hiuksille detoxkäsittely. Se onnistuu myös kotikonstein.


Bentoniittisavea voi käyttää paitsi kasvo- myös hiusnaamioihin. Sekoita 1/2 kupillista bentoniittisavea ja 1/2 kupillista aleo vera -geeliä sekä 4 rkl omenaviinietikkaa. Levitä hiuksille ja anna vaikuttaa puoli tuntia. Tarkista, ettei seos kuivu. Huuhtele lopuksi hiukset kupillisella omenaviinietikkaa. Odottele pari minuuttia ja pese sen jälkeen hiukset normaalisti ja käytä tarpeen mukaan hoitoainetta.

 

HIUSRAVINTEET


Apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa on myynnissä useita erilaisia hiusravinnetuotteita. Perustan tulee tietysti olla monipuolisessa ravinnossa, mutta halutessaan apua voi saada monipuolisesti vitamiineja ja kivennäisaineita sisältävistä ravintolisistä. Useimmiten niissä on biotiinia ja kollageenia.

 

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin