background

Kevennä paastolla

On monta hyvää syytä ryhtyä mehupaastolle

Useimmat ihmiset kokevat paaston lisäävän hyvinvointiaan ja pyrkivät tästä syystä paastoamaan säännöllisesti kerran, pari vuodessa. Mehupaasto on lyömätön keino herättää henkiin talven nuuduttama kroppa ja mieli!

Loppujen lopuksi ihminen tulee toimeen varsin vähällä. Intialaisen gurun päivän ateriat saattavat koostua muutamasta hedelmästä ja pähkinästä. Ihmisen väitetään voivan elää vuosia pelkällä vedellä ja täysjyväleivällä. Vaikkei nälkäkurjeksi pidäkään ryhtyä, joskus voi olla paikallaan pidättäytyä vapaaehtoisesti ruoasta. Eli paastota.

Miten paasto vaikuttaa?
Tutkitusti mehupaasto vaikuttaa edullisesti veren rasva-arvoihin. Se antaa suolistobakteereille tilaisuuden uudistua ja tervehtyä. Nestemäisen ravinnon ansiosta suolisto lepää, ja ärsyyntyneet limakalvot saavat tilaisuuden tervehtyä. Ennen muuta mehupaasto kuitenkin toimii elämäntapojen terveellistäjänä. Paaston jälkeen on helppo syödä kevyemmin, liikkua enemmän ja siten pitää myös paino kurissa.

Ohjeita mehupaastoon
Paasto herättää usein monia kysymyksiä. Olemme halunneet helpottaa paastosi aloitusta kokoamalla tälle sivulle kaikki tarpeelliset ohjeet paaston joka vaiheeseen: paastoon valmistautumisesta varsinaiseen paastoon ja lopulta maltilliseen paaston lopettamiseen. Voit lukea jo aiemmin paastonneiden kokemuksia ja kysymyksiä. Meiltä voit myös kysyä omia, mieltäsi askarruttavia paastokysymyksiä. Nyt paaston aloitus on enää vain itsestäsi kiinni! Tartu tilaisuuteen ja aloita kevät kevyemmin!

Kuka voi paastota?
Periaatteessa paasto sopii kaikille terveille aikuisille, ensikertalaiselle kuitenkin korkeintaan viikon mittaisena. Paastoa ei suositella jos olet raskaana tai imetät, jos olet toipilas tai verenpaineesi on alhainen. Neuvottele lääkärisi kanssa jos sinulla on jokin lääkitys, paastoa ei siinä tapauksessa yleensä suositella ilman lääkärin valvontaa. 

Tutustu Vogelin 5 päivän paastopakettiin tästä.

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video