Ihon toinen murrosikä

asktheexpert
Varpu Tavi
@AVogelSuomi


14.05.2020

Vaihdevuosien aikaiset hormonitasapainon muutokset aiheuttavat usein samantyyppisiä iho-ongelmia kuin murrosiässä: leukaan saattaa tulla finnejä tai kaulaan ihottumaa. Lisäksi normaali vanheneminen ilmenee ihon kuivumisena.


Estrogeenin väheneminen nopeuttaa ihon vanhenemista. Iän myötä iho muuttuu ohuemmaksi ja alttiimmaksi vaurioille. Se myös menettää kimmoisuuttaan ja kehittää ryppyjä. Talirauhasten toiminnan heikkeneminen lisää ihon kuivuutta ja taipumusta hilseilyyn. Ihon toiminnot hidastuvat ja sen rakenne muuttuu. Solujen uusiutuminen, talin ja hien eritys hidastuu, puolustuskyky heikkenee, ja lämmönsäätely sekä tuntoaistimukset häiriintyvät. Pigmentaatiosta huolehtivien solujen eli niin kutsuttujen melanosyyttien määrä vähenee, ja ihosta tulee alttiimpi auringon haitoille.


Kollageeni on elimistön proteiini, jonka säikeitä on ihon verinahkakerroksessa verkkomaisesti rakentuneena. Tämä rakenne vaikuttaa ihon kimmoisuuteen. Toisen proteiinin, elastiinin, muodostamat säikeet mahdollistavat ihon venytyksen ja erityisesti ihon palautumisen venytyksen jälkeen normaaliin muotoonsa.


Ihon oheneminen saattaa myös lisätä sen taipumusta kutisemiseen. Esimerkiksi ihon taivekohdissa ei näy mitään ihottumaa, mutta kutina voi olla lähes sietämätön. Ihon herkkyys myös lisääntyy, se reagoi helposti kutittaviin tekstiileihin, parfyymeihin, väriaineisiin ja vaikkapa viinien sulfiitteihin ja tanniineihin.


Näitä ihon ikääntymiseen luonnostaan kuuluvia ilmiöitä on mahdollista sekä ehkäistä ennalta että hoitaa elämäntavoilla.

 

Ikääntyvän ihon hoito


• Juo puhdasta, hyvälaatuista vettä noin 1,5 litraa päivässä.
• Suosi hyviä kasviöljyjä (välttämättömiä omega 3- ja omega 6- rasvahappoja, oliiviöljyä jne.).
• Karta sokeria arkioloissa.
• Vältä kasvojen saippuapesua ja kuumaa vettä.
• Lenkkeile luonnossa. Happi tekee iholle hyvää.
• Kosteuta iho aina pesun jälkeen kosteusvoiteella.
• Halutessasi voit parantaa ihon kuntoa kollageenia ja A-vitamiinia sisältävillä voiteilla.
• Älä raavi, jos iho kutisee. Mikäli kutina häiritsee pahasti, kysy apteekista neuvoa. Kortisonivoiteita ei pidä käyttää pitkäaikaisesti, joten ne ovat vain tilapäisratkaisu.
• Älä tupakoi (tupakointi heikentää ääreisverenkiertoa ja rapauttaa kollageenia).
• Suojaudu auringolta. Aurinkosuoja-ainetta kannattaa käyttää joka päivä.
• Varaudu juhlatilanteisiin ennakolta: suojaa iho mattapintaisella pohjustusaineella ja meikkivoiteella sekä kiiltoa vähentävällä kevyellä puuterilla. Näin eivät ihon punoitus ja muut reaktiot pilaa iltaa.
• Hoida ihoasi säännöllisesti ja hellävaraisesti.
• Erilaiset tee-se-itse-naamiot ilahduttavat sekä mieltä että ihoa.

 

Avokado-kaakaonaamio


Sekoita 1/2 avokado, 1 rkl 100% kaakaojauhetta (mieluimmin luomua) sekä 1 rkl hunajaa tahnaksi. Levitä kasvoille ja anna vaikuttaa kymmenisen minuuttia. Kaakao on tehokas antioksidantti, joka parantaa ihon rakennetta. Yhdessä avokadon kanssa se kosteuttaa ihoa. Hunaja kirkastaa ja rauhoittaa, ja sillä on myös antibakteerisia ominaisuuksia.

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin