Mikä liikunta auttaa eniten stressinhallinnassa?

Anna stressille kyytiä näiden liikuntamuotojen avulla!

A. Vogel Oy
A. Vogel Oy


22.09.2021

Mikä liikunta auttaa eniten stressinhallinnassa?


Tutkimusten mukaan joogan ja taijin kaltaiset liikuntamuodot saattavat toimia myös stressinhallintatekniikoina. Ne ovat meditatiivisia ja niissä keskitytään syvään hengitykseen. Tämä puolestaan saattaa auttaa säätelemään kehon stressireaktioita, kuten kohonnutta sykettä.

 


On kuitenkin hyvä tiedostaa, että kaikilla liikuntamuodoilla on stressiä alentava ja mielialaa parantava vaikutus, sillä liikunta vapauttaa mielialaa nostavia endorfiineja. Ulkoliikunta päivänvalossa antaa lisäksi annoksen D-vitamiinia, joka on oleellinen ravinne mielialan kannalta. Vehreässä luonnossa oleskelulla ja stressin alentumisella on myös todettu olevan yhteys.


Ulkona voi puuhata monenlaista. Puutarhanhoito ja autonpesu ovat oivaa hyötyliikuntaa ja oman mielijumpan voi toteuttaa välillä vaikkapa puistossa sisätilojen sijaan. Kannattaa valita aktiviteetti josta pitää – silloin siitä muodostuu todennäköisemmin kestävä tapa!

 

 

Kuinka liikunta lievittää stressiä?


Liikunnan stressiä lievittävät ominaisuudet perustuvat muutamaan seikkaan. Yksinkertaistettuna liikunta tarjoaa tauon stressistä, sillä se tarjoaa mielelle uuden keskittymisen kohteen. Eräässä tutkimuksessa vertailtiin opiskelijoiden stressitasoja kahdessa tilanteessa. Kun heidät laitettiin opiskelemaan ja liikkumaan samanaikaisesti, heidän stressitasonsa säilyivät korkealla. Kun heidän taas annettiin keskittyä pelkästään liikuntaan, heidän stressitasonsa laskivat.
Endorfiinien vapauttamisen ohella liikunta laskee stressin yhteydessä erittyvien adrenaliinin ja kortisolin määrää.

 

Stressiä lievittäviä aktiviteetteja


Haluatko testata jotain uutta? Kokeile näitä liikuntamuotoja!


Tanssi


Tango, discotanssi, breakdance tai samba – tanssilajeja on loputtomasti ja niistä löytyy takuulla jokaiselle oma suosikki! Etsi inspiraatiota vaikkapa YouTubesta tai ilmoittaudu tanssikurssille ja aloita uusi harrastus!


Naruhyppely


Vieläkö muistat tämän hauskan hyppelyn, jota moni meistä harrasti lapsena? Naruhyppely on edullinen harrastus, jota voit harjoittaa melkein missä vain. Hanki hyppynaru ja palaa leikkikenttien lempipuuhan pariin – ehkäpä vanhat hyppelylorutkin palaavat mieleesi!

 

 

Trampoliini

 

Mikä voisi olla hauskempaa kuin trampoliinilla pomppiminen? Monen suomalaiskodin pihalta löytyy nykyään trampoliini, eikä se suinkaan ole tarkoitettu vain lasten iloksi. On olemassa myös sisäkäyttöön tarkoitettuja minitrampoliineja, joilla pomppiessa ei tarvitse välittää huonosta säästä!


Kuntonyrkkeily


Kuntonyrkkeily on hauska ja energinen laji, joka parantaa kestävyyttä ja lihaskuntoa. Opettele alkeet netistä tai ilmoittaudu kurssille ja anna ammattilaisen ohjata sinua!


Taiji


Tämän liikuntamuodon on todettu olevan erityisen hyödyllinen stressistä ja ahdistuksesta kärsiville. Tutkijat eivät ole varmoja siitä, mihin taijin rauhoittava vaikutus perustuu, mutta yleisesti ajatellaan sen olevan lajin meditatiivisten ja rentouttavien ominaisuuksien ansiota.

 

 

Tärkeintä on liikkua!


Kaikenlainen liikunta vapauttaa endorfiineja ja tarjoaa muuta ajateltavaa auttaen samalla vähentämään stressiä. Tärkeintä on valita liikuntamuoto, jonka itse kokee mieluisaksi ja nautinnolliseksi. Lähde siis rohkeasti kokeilemaan uusia liikuntaharrastuksia ja etsimään omaa suosikkiasi!

 

Muista myös Anti-Stress suihke


Joskus stressi pääsee yllättämään. Stressaavien tilanteiden varalta mukana kannattaa pitää Anti-Stress suihke, jonka sisältämä kärsimyskukka auttaa lievittämään stressiä. Suihke on helppokäyttöinen ja saa miellyttävän makunsa vaniljasta ja tähtianiksesta.

 

Anti-Stress suihke

20 ml

€ 13,50

lisää ostoskoriin

Kärsimyskukka- ja sitruunamelissauutteita sekä sinkkiä sisältävä suusuihke.
Lue lisää

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin