Viiden päivän mehupaaston haasteet ja palkinnot

Anu Kiiveri-Sahila
Anu Kiiveri-Sahila
Dipl. ravintoterapeutti, luontaistuotemyyjä ja sosiaalisen median vaikuttaja


30.05.2022

Allekirjoittaneella on nyt takana neljä 5 päivän mehupaastoa, joista jokainen on ollut hieman erilainen. Kannattaa muistaa, että harjoittelu tekee mestarin. Ensi kokemukseni paaston osalta oli parikymmentä vuotta sitten suorastaan katastrofaalinen. En ollut selvittänyt kuinka paastota fiksusti ja se kokeilu päättyi suunnilleen vuorokauden jälkeen. Mieli suorastaan huusi ruokaa, heikotti ja paastoilu päätyi hillomunkkien ostamiseen lähikaupasta.

 

Kauas on tultu niistä ajoista. Opiskeltuani paastoamista Terveysopisto Saluksessa aloin ymmärtää ihmisen fysiologiaa ja sitä, kuinka paasto vaikuttaa kehossa. A. Vogelin 5 päivän valmispaastopaketti on kuin luotu vaivattomaan ja kätevään kantolaatikkoon pakattuun paastokokemukseen. Itse puristetut mehut ovat myös sydäntäni lähellä, mutta mehujen puristaminen vie aikaa. Valmispaastopaketissa taas on mukana kaikki, mitä tarvitset sujuvaan paastoiluun. Sinun tarvitsee vain päättää paastoavasi.

 

 

Paasto onkin ennen kaikkea päätös. Motivaation täytyy olla kirkas, sillä ensimmäisten 1-3 päivän aikana sinua koetellaan. Mieli koettaa kovasti taivutella päättämään paaston, sillä nälän tunne on aluksi kova. Vatsa kurisee, aivosumu hämärtää näön ja saattaa heikottaa. Ajatus ei myöskään oikein kulje ja pinna saattaa kiristyä. Näinä hetkinä kannattaa muistaa, että nälkä on vain tunne. Normaalipainoinen ja perusterve henkilö voi helposti paastota viikon ja paljon kauemminkin- vararavintoa(=rasvaa) kehossa kyllä riittää. Ensimmäisten paastopäivien aikana keho ei vain vielä osaa hyödyntää sitä. Paaston onnistuminen riippuu kovasti myös omasta lähtötilanteesta ja paastoon valmistautumisesta. Mitä epäterveellisemmät ruokailutottumukset, sitä paremmin tulee valmistautua.

 

Noin viikkoa ennen paaston aloittamista jätän ruokavaliostani pois mm. punaisen lihan, kahvin ja muut nautintoaineet. Lisäksi valkojauhotuotteet ja etenkin sokeri, kannattaa jättää syömättä hyvissä ajoin. Kahvin juonnin lopettamisesta saan toisinaan vuorokauden kuluttua päänsärkyä, mutta se menee päivässä ohi. Sen sijaan sokerista luopuminen on lähes aina yhtä tuskaa. Sokerin himosta irti pääseminen onkin pikemminkin muutamien viikkojen asia, joten mitä aiemmin siitä vieroitat itsesi, sitä parempi. Myöskään alkoholi ei kuulu paastolle. Sen sijaan kupin mustaa kahvia voi nauttia aamuisin, vaikka se ei valmispaastopaketin ohjeisiin kuulukaan.

 

 

Tilalle lisään helposti sulavaa ruokaa kuten kuituja puuron ja smoothien, näkkileivän, kasviksien ja vihanneksien muodossa, hedelmiä, marjoja, kasvissosekeittoja, piimää ja kreikkalaista jogurttia. Suolihuuhtelut on hyvä aloittaa muutama ilta ennen itse paaston aloittamista. Suolen tyhjennys iltaisin kuuluu aina paastoni rutiineihin, sillä se helpottaa selkeästi paaston oireita ja ainakin minulla vähentää nälän tunnetta. Älä siis jätä suolihuuhteluita väliin, jos mahdollista.

 

Ensimmäinen paasto noin puolitoista vuotta sitten oli ikään kuin opettelua. En oikein tiennyt mitä tuleman piti ja ensimmäiset päivät olivat aika tuskaisia. Kun sitten aloin huomaamaan säännöllisen kaavan paastojen lisääntyessä, mielikin helpottui. Tiesin, että päivät 1-3 olisivat vaikeita, mutta myös sen, että 4-5 päivät toisivat helpotuksen. Viidentenä päivänä olo oli viimeksi suorastaan euforinen ja super-energinen! Myös kaveriporukassa paastoaminen on hyvä idea kuten myös erilaisten aktiviteettien tekeminen. Saunominen, uiminen, kävely, jooga, hyvä elokuva, hieronta ja hemmotteluhoidot ovat ihana tapa helliä kehoa. Myös kotityöt tulee hoidettua, kun aikaa ei mene ruuanlaittoon.

 

 

Paaston vaikein osa on sen lopettaminen. Söin ensimmäisen paastoni jälkeen liian nopeasti liian ison annoksen ruokaa ja sain vatsanpuruja. Sen jälkeen keskityin pieniin annoksiin esimerkiksi avokadoa, smoothieta tai kasvissosekeittoa, jolloin suolikin lähtee toimimaan noin muutaman päivän kuluttua paaston lopettamisesta. Seuraavaksi on tärkeää laatia uusi, kevyempi suunnitelma ruokailujen suhteen. Aina uusien ruokailutottumusten noudattaminen ei onnistu heti. Silti paastosta jää aina jotain parannusta omaan arkeen. Viimeisen paaston jälkeen olen esimerkiksi vähentänyt kahvin juontia. Minulle paasto on ennen kaikkea tapa puhdistaa kehoa ja antaa ruuansulatukselle lepoa. Paaston jälkeen olo on kevyt ja mieli on kirkas. Mutta se on myös tervetullut hetki pohtia omaa suhtautumistaan ruokaan ja syömiseen.

Vogelin 5 päivän paastopaketti

Paastopaketti

€ 67,00

lisää ostoskoriin

Sisältää kaiken tarvittavan 5 päivän paastoon.
Lue lisää

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin