Kasvissyönti meillä

asktheexpert
Olga Temonen
@AVogelSuomi


02.05.2018

Minä en ole minkään sortin kasvissyönnin asiantuntija, ainoastaan olen onnistunut pitämään itseni ja perheeni hengissä ja terveenä lakto-ovo vegetaristi ruokavaliolla jo 12 vuoden ajan. Meillä syödään aika tavallista nykyajan kotiruokaa, eli pastaa, keittoja, wokkeja ja uuniruokia. Lisäksi syömme naposteltavina paljon pähkinöitä ja siemeniä. Meillä syödään aika vähän leipää, ja juustoja ja voita lukuun ottamatta aika vähän maitotuotteita. Meillä on kanoja, joten munia on aina, ja niitä myös käytetään paljon.

Isoin periaate ruokavalion toimivuudessa minulle on, että koitan jo kaupassa miettiä mistä perusraaka-aineista koko perhe saa riittävästi kaikkea tarpeellista. Moni kasvissyöjä on niin peloteltu ravintoarvojen vähäisyydestä että huolehtii niistä sitäkin tarkemmin. Vaikka ei se mitään salatiedettä ole. Kun huolehtii että lautasella on sekä proteiineja, hiilihydraatteja ja kuitua, kaikki menee hyvin.

Ostan vain täysjyvä- gluteiinitonta- tai papu ja linssipastaa. Riisissä sama juttu, suosin täysjyvää. (Vogelin täysjyväriisi on muuten maailman parasta täysjyväriisiä, siihen jää ihan koukkuun!) Pidän myös huolen että jääkaapissa on aina tiettyjä terveellisiä peruskasviksia, kuten porkkanoita, valkokaalia, lehtikaalia, paprikaa, ja tomaatteja. Proteiinit tulevat paitsi täysjyväviljoista, myös pavuista, linsseistä, soijarouheesta, nyhtökaurasta, tofusta ja quornista (sieniproteiini).

Normaali meidän ruokaviikko voisi olla esimerkiksi tällainen:

Maanantai: Täysjyväriisiä ja wokkia (nyhtökauraa paprika, parsakaalia, vihreitä papuja, kaurakermaa)

Tiistai: Linssikeitto (lapset laittavat raejuustoa päälle) ja ruisleipää ja juustoa

Keskiviikko: Pastaa ja quornkastiketta ( Quornpaloja, pinaattia, vihreitä papuja, sulatejuustoa), salaattia

Torstai: Uunijuurekset, soijanakkeja, salaattia

Perjantai: Kasvisuunipata (soijapaloja, kikherneitä, perunaa, porkkanaa, sipulia, kermaa)

Lauantai: Lounaaksi kaurapuuroa, illalliseksi Pitsaa  ja salaattia

Sunnuntai: Lounaaksi munakasta, illalliseksi papuwokkia ja nuudeleita (erilaisia tölkkipapuja, soijarouhetta, paprikaa kaurakermaa)

Ruokajuomana meillä juodaan vettä. Paitsi viikonloppuna, jos on pitsaa, juodaan sen kanssa kokista, samoin silloin kun käydään ulkona syömässä. Tai Tuukka ja lapset, minä juon viikonloppuisin ruoan kanssa usein lasin viiniä.

Vaikeaa tämä ei ole, vaan ihan normaalia ruoanlaittoa. Nykyajan kasvissyönti on tehty tosi helpoksi, kaikkea saa lähikaupasta ja raaka-aineet eivät ole sen kalliiimpia kuin sekasyöjilläkään.

Entä syömmekö lisäravinteita? Jonkin verran, B12 vitamiinia, Vogelin kalatonta omegaa, d-vitamiinia sekä satunnaisesti kalsiumtabletteja.

Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video