background

Palautuspäivien ruokailuvinkit

Paaston jälkeen ruokailu aloitetaan kevyesti.

Esimerkkejä ensimmäisen päivän aterioista
Aamiainen: Molkosan-vettä, muutama liotettu luumu hyvin pureksittuna (tai kypsä omena).

Hyvin pureksiminen tarkoittaa tässä, että puraiset luumusta pienen palan kerrallaan ja pureskelet palaa kymmeniä kertoja! Luumuateriasi nauttiminen voi siis hyvinkin kestää kymmenisen minuuttia ja kauemminkin. Perusteellinen pureksiminen herättelee entsyymituotannon ja helpottaa siten kiinteään ravintoon siirtymistä.

Lounas: Vähän porkkanaraastetta ja keitetty peruna tai peruna-vihanneskeittoa

Päivällinen: pieni lautasellinen vihannessosekeittoa (esim. kukkakaalista ja purjosta) tai tomaattikeittoa tai kupillinen mustikoita

Välipaloiksi yrttiteetä ja Molkosan-vettä, omena.

Kahtena seuraavana totuttelupäivänä voit jo vähitellen hiukan suurentaa annoksia. Voit myös laajentaa ruokalistaa esimerkiksi hapanmaitotuotteilla ja täysjyväviljatuotteilla kuten ruisleivällä, puurolla tai myslillä. Muista edelleen pureskella varsinkin viljatuotteet huolellisesti!

Esimerkkejä toisen ja kolmannen päivän aterioista
Aamiainen: Molkosan-vettä, liotettuja luumuja tai viikunoita. Pieni lautasellinen täysjyväpuuroa tai kaksi ruokalusikallista täysjyvämysliä sekoitettuna A-jogurttiin

Lounas: pieni annos täysjyväriisiä ja vihanneksia, yrttimausteita tai 2 keitettyä perunaa ja vihanneksia (esim. porkkanaa, tomaattia, parsaa, pinaattia).

Päivällinen: Tuoresalaattia ja raejuustoa tai jogurttikastike. Ruis- tai näkkileipää.

Välipalaksi marjoja, hedelmiä, yrttiteetä, hedelmämehuja

Neljäs päivä
Syö vielä viimeisenäkin totuttelupäivänä kevyttä, kasvispainotteista ruokaa!

Viides päivä
Viidentenä päivänä voit halutessasi maistaa jälleen lihaa tai kalaa. Vältä kuitenkin syömästä kerralla suuria annoksia ja muista pureskella hyvin! Mahalaukkusi on kutistunut paaston aikana, ja sen ansiosta tulet kylläiseksi pienemmilläkin annoksilla. Jo kerta syöpöttely venyttää mahalaukun vaatimaan jatkossakin suurempia annoksia.


Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video