Alkuvoimaa luonnosta

etusivu > tuotteet > oireet > vaihdevuosi vinkit

Elämäntapavinkkejä vaihdevuosiin

Vaihdevuosia helpottavia elämäntapaneuvoja ja itsehoito-ohjeita Vaihdevuodet aiheuttavat länsimaiselle naiselle monenlaisia lisäpaineita varsinkin, kun meillä ei monien muiden kulttuurien tapaan yleensä arvosteta ikääntymistä ja sen mukanaan tuomaa kokemusta. Voit kuitenkin tehdä monia asioita, joiden avulla voit odottaa vaihdevuosia pikemminkin helpotuksen kuin pelon tuntein. Kokeile seuraavia vinkkejä! Ne tuovat apua, kun olet siirtymässä elämässäsi aivan uuteen vaiheeseen.

Ruoka ja juomat

  • Tee ruokavalioosi pieniä muutoksia, joiden avulla selviydyt helpommin vaihdevuosista:
  • Juo päivittäin vettä vähintään1,5 litraa.
  • Vähennä kahvin ja mustan teen juontia. Pari kupillista päivässä on yleensä sopiva määrä ja silloinkin voit välillä korvata kahvin esim. Bambu-viljahedelmäjuomalla.
  • Huolehdi suolen säännöllisestä toiminnasta.
  • Syö säännöllisesti! Aterioiden väliin jättäminen ei ainakaan helpota painonhallintaa.
  • Vältä huonoja, arvottomiksi käsiteltyjä hiilihydraatteja kuten valkoista sokeria, valkoista leipää, pastaa tai riisiä.
    Syö runsaasti kasviksia, joista saa fytoestrogeeneja. Tällaisia ovat esim. parsakaali, soija ja kaura.
    (Hapan)maitotuotteiden ohella hyviä kalsiumin lähteitä ovat myös esim. täysjyväriisi, lohi ja kurpitsansiemenet.

Liikunta

  • Tee vähintään joka toinen ilta reipas 20 minuutin kävelylenkki. Liikunta laukaisee kehossasi endorfiinien erityksen ja saa tuntemaan olosi kaikin puolin paremmaksi.
  • Hanki minitrampoliini. Treenaa sillä vaikkapa televisiota katsellessasi.
  • Hanki kevyet käsipainot ja pidä ne helposti ulottuvillasi, jolloin muistat myös usein harjoitella niillä.

Uni

  • Kun ruoansulatuksesi toimii hyvin, nukut paremmin. Edellä luetellut ruokavaliovinkit edistävät myös ruoansulatusta. Jos sinulla on tapana heräillä aamuöisin, huomaat ruokavaliomuutosten parantavan huomattavasti unen laatua. Käytä iltaisin hetki rentoutumiseen, jotta mielesi ehtii rauhoittua ennen nukkumaanmenoa.
  • Tee lista asioista, jotka vaivaavat mieltäsi tai jotka pitäisi tehdä seuraavana päivänä. Näin siivoat ne pois mielestäsi eivätkä ne häiritse nukahtamista.
  • Vältä kofeiinipitoisia juomia koko päivän aikana eikä pelkästään illalla. Vältä tilanteita, jotka voivat tuntua pelottavilta tai ahdistavilta. Juo rauhoittavaa yrttiteetä, esim. sitruunamelissaa tai kamomillaa. Jos esim. työkiireet aiheuttavat rauhattomuuden ja paineen tunnetta sydämessä, voit ottaa orapihlajatippoja (Crataegus) unen tuloa helpottamaan. Myös kärsimyskukkauute (Passiflora) tasoittaa mielentilaa ja helpottaa siten nukahtamista.

Stressi

  • Järjestä itsellesi omaa aikaa!
  • Syö säännöllisesti ja rauhallisesti. Epäsäännölliset, kiireessä syödyt ateriat vain lisäävät stressiä.
  • Vältä kofeiinia.
  • Tee hengitysharjoituksia. Joogaa tai harrasta jotakin muuta lempeää liikuntaa, joka auttaa rentoutumaan.
  • Ota jännittyneisyyttä lievittävää kauranversouutetta (Avena sativa) tai stressaantunutta sydäntä rauhoittavaa orapihlajauutetta (Crataegus).
  • Stressin sietoa ja jaksamista voi lisätä ruusujuurta ja magnesiumia sisältävällä ravintolisällä.

Alakulo / Itkuisuus

  • Liikunta on mainio lääke sekä mielelle että keholle, koska se edistää kehossa myös “onnellisuuskemikaalien” (endorfiinien) eritystä.
  • Kirjoita murheesi paperille – niitä ei kannata ainakaan yksin hautoa. Puhu läheistesi kanssa tuntemuksistasi tai pidä vaikkapa päiväkirjaa. Pääasia ettet jää yksin huonon olosi kanssa.
  • Runsas juominen ei koske alkoholipitoisia juomia; alkoholia olisi pikemminkin hyvä välttää. Vesi on paras kosteuttaja myös aivoille,
  • Muutokset ja uudet asiat pitävät mielen virkeänä. Aivot alkavat helposti toimia vanhoja malleja toistaen, jolloin tunteitaankin on vaikea muuttaa. Yritä siis tehdä uusia asioita, kun alakulo iskee; huomaat mielialasi nousevan.
  • Voit saada helpotusta alakuloon myös mäkikuismasta. Hyperiforce Nova on mäkikuismaa sisältävä, mielialaa nostava kasvirohdosvalmiste, jota saa apteekeista.

0 tuotetta ostoskorissa