Alkuvoimaa luonnosta

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa

Suoliston vaikutus koko terveyteemme on suuri. A. Vogelin vatsasivustolta löydät kattavasti tietoa erilaisista vatsavaivoista ja ruokavaliovinkkejä niihin.

Vatsavaivat

Vatsavaivoja on erilaisia. Useimpiin vatsavaivoihin voidaan vaikuttaa ruokavaliomuutoksilla.

Ruoansulatusjärjestelmä on kuin junarata

Kuvittele, että ruoansulatusjärjestelmä on junarata, jota pitkin junat kulkevat säännöllisesti. Yksikin väliin jäänyt pysähdys sekoittaa koko pakan. Matkustajat eivät pääse kyytiin tai kyydistä pois, tulee myöhästymisiä, tapaamisten peruutuksia jne. Ruoan matka elimistössä toimii samaan tapaan. Jos ruokaa ei käsitellä huolellisesti ruoansulatusjärjestelmän jokaisessa vaiheessa, syntyy koko kehoon kaaos. Epäsäännöllisyys, kiire, huonolaatuinen ravinto ja stressi rasittavat vatsaa. Paksusuolen tehtävä on poistaa jätteitä ja toksiineja ihmiskehosta kerran tai kaksi päivässä. Eli osan väestä on päästävä junasta pois, jos lisää tulee jokaiselta asemalta. Mikäli poistumista ei tapahdu, ruoansulatus häiriintyy ja syntyy vatsaoireita.

Ruoalla ei ole hampaita

Kun ruoka saapuu elimistöön, se pitää pureskella huolella. Vain pieneksi jauhettu ruoka käynnistää elimistömme ruoansulatusprosessin kunnolla. Pureskelu valmistelee vatsaa ruoan mahalaukkuun saapumiseen, laukaisee mahahapon ja ruoansulatusentsyymien tuotannon sekä ruoan sulattamisen. ”Vauhdissa” syöty ruoka ei sula riittävästi, tällöin ravintoaineet eivät imeydy kunnolla ja seuraa turvotusta tai jopa aliravitsemusta syödyn ruoan määrästä riippumatta.

Ruoan matka jatkuu

Ruoka kulkee ohutsuolesta paksusuoleen, jonka eritteet auttavat ruoan siirtymistä peräsuoleen. Paksusuoli imeyttää vettä, vitamiineja ja suoloja ruoasta. Mitä kauemmin jäänteet ovat paksusuolessa, sitä kovemmiksi ja kuivemmiksi ne muuttuvat. Ja sitä hankalampi paksusuolen on siirtää niitä eteenpäin. Uhkana on ummetus. Mikäli jätemassa ei pääse eteenpäin, se voi kuivumisen ja seinämään kiinnittymisen lisäksi myös mädäntyä. Tällöin suolessa alkaa kasvaa hajua aiheuttavia bakteereita. Likainen paksusuoli tarkoittaakin likaisempaa verta, se taas aiheuttaa ärtyisyyttä, väsymystä ja alakuloa. Kostea ja runsas uloste taas täyttää suolen, pitää sen seinämät puhtaina, ylläpitää hyvien bakteerien elinmahdollisuuksia ja viestittää aivoille suolen tyhjentymistarpeesta.

Hyvät bakteerit

Hyvät bakteerit hajottavat ruokaa, pilkkovat jäänteitä ja tuhoavat myrkyllisiä kemikaaleja. Ne tuottavat myös B- ja K-vitamiineja, joista osa imeytyy verenkiertoon paksusuolessa. Esimerkiksi hyvälaatuinen lactobacillus acidophilus -bakteeri on isossa roolissa tuottaessaan tärkeiden mineraalien, kuten raudan ja kalsiumin imeytymistä edistävää maitohappoa. Mitä happopitoisempi paksusuoli on, sitä vähemmän siellä on taudinaiheuttajia ja sitä elinvoimaisempia hyvät bakteerit ovat. Emäksisempi paksusuoli taas muodostaa enemmän toksiineja. Kun toksiinien poistuminen hidastuu, ilmenee mätänemistä, ilmavaivoja, turvotusta ja muita oireita.

Vältä pysähtynyttä junaa

Kuvittele, kuinka nihkeää ja ärsyttävää on istua tunteja pysähtyneessä junassa. Odottaa ja odottaa. Junan etenemiseen et voi vaikuttaa, mutta suolesi sisältöön ja toimintaan voit. Sinun kannattaa huolehtia hyvälaatuisesta ja monipuolisesta ravinnosta, syödä ja liikkua säännöllisesti. Huolehdithan myös magnesiumin saannista, sillä sen puutos heikentää paksusuolen tärkeää lihasta. Vältä roskaruokaa sekä liiallista vehnän, sokerin, alkoholin, juustojen ja leivän nauttimista. Myös suuret määrät kahvia, punaista lihaa ja suklaata ovat suolistolle haitaksi. Suosi salaatteja, vihanneksia ja täysjyväriisiä – ja tee runsaasta veden juonnista tapa!

Suoliston kunto on immuunipuolustuksemme avain

Tiesitkö, että immuunijärjestelmämme soluista yli 70 % elää suolistossa? Suolistomme miljoonilla bakteereilla on tärkeä rooli terveydellemme. Tasapainoinen suolistobakteerikanta säästää kiusallisilta ruoansulatusvaivoilta ja tukee vastustuskykyä. Kun suolistomme voi hyvin, ruoansulatuksemme toimii moitteetta, ravinteet imeytyvät tehokkaasti ja meidän on helpompi nauttia elämästämme. Suolistossamme on kahdenlaisia bakteereita: hyödyllisiä ja haitallisia. Ensimmäiset tuottavat maitohappoa, jonka happamuus suojelee suolistoa haitallisilta, sairauksia aiheuttavilta bakteereilta. Hyvälaatuiset bakteerit luovat elinympäristön, jossa haitallisten bakteerien on hankala elää ja häiritä elimistömme toimintaa. Tällöin aineenvaihdunta on tehokasta ja ruoansulatusentsyymien tuotanto runsasta. Kun hiilihydraatit ja rasvat pilkkoutuvat tehokkaasti, toimii suoli aktiivisesti elimistön jätettä poistaen. Suoliston tasapainoa voi tukea esim. luonnonjogurteilla ja erilaisilla probiooteilla. Molkosan puolestaan sisältää runsaasti L+-maitohappoa ja siten se tukee hyvien bakteerien elinvoimaisuutta ja ruoansulatuksen toimivuutta tehokkaasti.

0 tuotetta ostoskorissa