background

Alkukesän villivihannes - Maitohorsma

Yrttiterapeutti Henriette Kress

Alkukesä on myös maitohorsman eli rentunruusun aikaa. Kerää keskenkasvuiset versot ja paista voissa—herkkua! Maitohorsmia voi tähän käyttää niin kauan, kun niiden varret ovat pehmeät.

Paistettua maitohorsmaa

  • tuoretta maitohorsmaa
  • voita
  • sitruunamehua
  • merisuolaa (esim. Herbamare merisuolaa)

Laita reilusti voita pannuun ja lisää noin 10 cm pätkiksi leikatut lehtevät maitohorsmat. Anna tiristä noin viisi minuuttia ja käännä horsmat. Lisää mausteet ja tarjoile.

Tarkoitus on että lehdet muuttuvat rapeiksi mutteivät kärvenny. Tätä voi tarjolla vaikkapa voikukkamunakkaan seuraksi.

Alkukeväästä maitohorsmaa voi käyttää parsan tapaan. Kerää siihen mahdollisimman pientä horsmaa.

Keskikesällä on lehtisadon aikaa. Ota tukeva ote täysikasvuisen terveen maitohorsman varresta ja nykäise ylöspäin. Toista, kunnes sinulla on tarpeeksi horsmaa. Riivi lehdet varsista vastakarvaan ja laita varret nätisti pois näkyvistä. Varo keräämästä sekaan kukkia tai siemenpalkoja, sillä kuivuessa niistä tulee hyvin kevyttä, lentelevää haiventa.

Levitä sanomalehtiä varjoisaan paikkaan sisätiloissa ja laita vanha lakanapala sen päälle. Tähän kuivausalustaan voit levittää horsman lehdet. Kuivurikin toimii, mieluiten alle 40 °C.

Käytä kuivattuja horsman lehtiä viherjauheessasi tai tee niistä vatsaa vahvistavaa teetä.


Näköislajeja

  • Ranta-alpi (Lysimachia vulgaris) on rannalla viihtyvä keltakukkainen kasvi, joka nuorena muistuttaa horsmaa. Ranta-alven lehdet ovat vastakkain tai 3–4 lehden kiehkuroina. Lisäksi lehden alapuoli on karvainen. Kasvi saattaa aiheuttaa vatsakipua.
  • Terttu-alpi (Lysimachia thyrsiflora) on samoin kuin ranta-alpi rannalla viihtyvä. Nuori verso eroaa ranta-alvesta siinä, ettei sen lehdet ole karvojen peitossa. Kasvi saattaa aiheuttaa vatsakipua.
  • Viljellyistä kasveista mm. syysasteri ja kanadanpiisku voivat nuorina muistuttaa maitohorsmaa. Kummatkin ovat syötäviä mutta karvaan makuisia.

Tunne poimimasi kasvit: Lue yleiset villivihannesten keräysohjeet


Teksti ja kuvat: Henriette Kress


Vatsavaivoja tai flunssaa? Katso Vogelin vinkit oireisiin.

Tuntuuko, että vastustuskykysi ei ole parhain mahdollinen? Tai epäiletkö eturauhasvaivoja?

Lue vinkit

A.Vogelin blogit

Inspiraatiota terveelliseen elämään!

Lue blogit

Tiesitkö?

Yli 90 % mielihyvähormoni serotoniinista muodostuu suolistossa. Vatsan vaikutus koko terveyteemme on todella suuri.

Lue vinkit vatsavaivoihin

Alfred Vogelin ohjeet terveelliseen ja onnelliseen elämään

Luonto, paras lääkitsijä

Katso video